Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Titularis: Vekemans Jan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 80,00 uren
Korte omschrijving
De cursus dompelt je onder in sales in hospitality. Je leert welke vaardigheden essentieel zijn voor een goede verkoper en hoe je een verkoopgesprek succesvol kan afronden. Verkopen gebeurt ook in hospitality voor een deel online. We bestuderen daarom hoe je ook online kan netwerken en verkopen. We verdiepen ons in de grootste verkoopsegmenten en gaan zelf aan de slag met een salesplan voor een hotel.
OLR-Leerdoelen (lijst)
OLR 5: Je voert promotie en bouwt duurzame klantrelaties op. Hierbij gebruik je de meest geschikte informatie- en communicatiemiddelen.
| Je communiceert de onderdelen en aandachtspunten van een verkoopsproces aan derden (customer journey). |
| Je maakt een professioneel LinkedIn profiel met de focus op het uitbouwen van een netwerk. |
| Je onderscheidt de verschillende onderdelen van het verkoopproces en -gesprek en past deze toe binnen een casus. |
OLR 11: Je communiceert met gasten, klanten, leveranciers en collega's vanuit een hospitality grondhouding. Je kan dit zowel schriftelijk als mondeling, met aandacht voor de diverse en meertalige context.
| Je past de verschillende stappen van het commercieel proces toe binnen een casus. |
| Je past je communicatiestijl aan aan die van de gesprekspartner en houdt rekening met de richtlijnen van professioneel communiceren in een commerciële context. |
OLR 12: Je plant en organiseert je eigen werk, je reflecteert over je functioneren en bent bereid om bij te leren.
| Je legt de belangrijkste theorieën, concepten en processen uit van sales- en negociatietechnieken. |
| Je reflecteert kritisch over je soft skills in een commerciële context. |
Leerinhoud
• Wat is sales?
• Hard skills & soft skills in een commerciële omgeving
• Communicatie in sales
• Processen & rapportering
• Commerciële gesprekken
• Netwerken
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | schriftelijke toetsing (kennis) tijdens laatste lesweek |
| Eerste examenperiode | Portfolio | 60,00 | Individuele papers om de inhoud van dit opleidingsonderdeel zelfstandig te verwerken |
| Eerste examenperiode | Projectopdracht | 20,00 | Groepsopdracht salesplan |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 20,00 | Schriftelijke toetsing |
| Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 80,00 | toepassingen (bestaande uit verschillende individuele opdrachten) |
Toetsing (tekst)
Zie Digitap voor meer info.
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.