Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Co-titularis(sen): Van Steenkiste Baptiste
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 130,00 uren
OLR-Leerdoelen (lijst)
OLR 2: Je bent medeverantwoordelijk voor het voeren van een kwalitatief, actueel, rendabel en efficiënt verhuur- en /of verkoopbeleid van de afdeling.
Je analyseert dranken, bepaalt en verklaart welke factoren tot de geleverde stijl geleid hebben. |
Je benoemt alle vormen van recipiënten waarin de rijping van dranken kan plaatsvinden en verklaart welke factoren de keuze voor een bepaald recipiënt en rijpingsduur bepalen |
Je benoemt de belangrijkste druivenrassen die in een land, regio of herkomstbenaming gebruikt worden en omschrijft de typische kenmerken van deze druiven in relatie tot te resulterende wijnstijlen |
Je benoemt elke stap in het distillatieproces en omschrijft en verklaart telkens welke processen plaatsvinden tijdens de verschillende fasen |
Je benoemt en omschrijft de geografische ligging van wijnlanden, wijngebieden en herkomstbenamingen |
Je benoemt en omschrijft de klimaat- en weersomstandigheden in wijnlanden, wijnregio's en herkomstbenamingen |
Je benoemt en verklaart alle stappen in het productieproces van bier en geeft telkens voorbeelden van biermerken die in de desbetreffende categorie thuishoren |
Je evalueert wijnen en dranken bij degustatie volgens de systematisch aangeleerde techniek. |
Je geeft weer welke wetgeving van toepassing is voor een land, wijnregio of herkomstbenaming en kan dit verklaren |
Je kan informatie die voorkomt op een etiket van wijnen en andere dranken gedetailleerd verklaren |
Je omschrijft de verschillende categorieën van niet-alcoholische dranken zoals waters, limonades en fruitsappen en verklaart waarin deze verschillen |
Je omschrijft en verklaart welke factoren in het verleden geleid hebben tot het al dan niet succesvol zijn op de markt voor wijnlanden, wijngebieden en herkomstbenamingen |
Je somt de basisingrediënten die gebruikt worden om sterke dranken te bereiden op en omschrijft en verklaart het proces van verwerking ervan |
OLR 3: Je informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met de individuele wensen en behoeften en gebruikmakend van de actuele productkennis en gepaste verkooptechnieken.
Je etaleert je drankenkennis in meerdere talen [schriftelijk]. |
Leerinhoud
Wijnkennis
landen en regio's en hun geografische ligging met bijhorende geologie, ampelografie, klimaat en weer, verleden-heden en toekomst van deze regio's, wetgeving en etikettering
Wijnen uit de Europese Unie
Wijnen uit het Afrikaanse continent
Wijnen uit Australazië
Wijnen uit Midden- en Zuid-Amerika
Wijnen uit Noord-Amerika en Canada
Drankenkennis:
Gedetailleerde kennis over de gebruikte ingrediënten, de verwerking voor en tijdens het produceren van het basisproduct, de rijping en afwerking + botteling
Niet-alcoholische dranken
Gedistilleerde dranken
Bieren
Degusteren en evalueren van wijnen en dranken
Studiematerialen (lijst)
(cursus) materiaal op de elektronische leeromgeving digitapVerplicht
(Cursus)materiaal van de lectorVerplichtStudiematerialen (tekst): Verplicht
Verplichte literatuur:
Cursusteksten aangereikt door de docent
Aanbevolen literatuur:
Johnson, H. & Robinson, J., Wijnatlas (6e ed. of recenter), 2010 (of recenter), Spectrum, 400p.
Aanbevolen online platformen:
•https://www.thedrinksbusiness.com
•www.decanter.com
•www.justdrinks.com
•https://www.wijnkennis.be
•http://www.wijnkanaal.be
•https://www.bkwine.com
•https://www.winesofargentina.org
•... en zoveel meer zal jullie tijdens de lessen meegegeven worden
Toetsing (tekst)
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.