Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Wintgens Barbara
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 72,00 uren
Korte omschrijving
Binnen het opleidingsonderdeel Toepassingen catering staat het volgende centraal:
de organisatie en uitvoering van de catering als onderdeel van een totaalconcept, van administratie over communicatie tot operationele totstandkoming. Uitgangspunten hierbij zijn de vraag en verwachtingen van je klant/gast/opdrachtgever.
inzicht in een efficiënte (financiële) administratie.
Je leert hoe de dagelijkse praktijk van het runnen van een cateringbedrijf verloopt.
OLR-Leerdoelen (lijst)
OLR 1: Je organiseert, coördineert en evalueert afdelingsspecifieke horeca-activiteiten door planningen en taakverdelingen op te stellen, deze op te volgen en bij te sturen waar nodig.
| Je stelt een personeelsplan op voor je cateringproject. |
| Je stelt een draaiboek op voor je cateringproject. |
OLR 2: Je bent medeverantwoordelijk voor het voeren van een kwalitatief, actueel, rendabel en efficiënt verhuur- en /of verkoopbeleid van de afdeling.
| Je stelt een kostenraming op voor je cateringproject. |
OLR 3: Je informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met de individuele wensen en behoeften en gebruikmakend van de actuele productkennis en gepaste verkooptechnieken.
| Je maakt een keuze in het gerechten- en drankenaanbod voor je cateringopdrachten/-project en doet een cateringvoorstel aan je klant. |
OLR 4: Je formuleert advies aan het management over het bijsturen van een product/dienst, gebaseerd op het overzicht van het huidige aanbod, ontwikkelingen in het eigen vakgebied, beperkte marktstudies, een inschatting van de vraag en de wensen van de beoogde gasten/klanten en de vooropgestelde doelstellingen.
| Je maakt een keuze in het ingrediënten- en gerechtenaanbod voor je non-profitcateringopdracht en doet een cateringvoorstel aan je klant. |
OLR 6: Je staat in voor het naleven van de veiligheidsvoorschriften in de eigen afdeling rekening houdend met de geldende wetgeving en met het oog op duurzaamheid.
| Je kan de vereiste vergunningen, documenten en aansluitingen voor de opstart van een cateringzaak opzoeken, begrijpen en correct aanvragen. |
OLR 7: Je controleert, registreert en beheert voorraad, bestellingen en leveringen van de eigen afdeling.
| Je maakt een bestelling op voor je cateringopdrachten/ -project. |
OLR 10: Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag, rekening houdend met de interculturele en/of multidisciplinaire context.
| Je ontwikkelt een persoonlijk cateringconcept en gaat hiervoor tijdens een vakbeurs op zoek naar gepaste externe partners voor het vormgeven van je concept. |
OLR 11: Je communiceert met gasten, klanten, leveranciers en collega's vanuit een hospitality grondhouding. Je kan dit zowel schriftelijk als mondeling, met aandacht voor de diverse en meertalige context.
| Je behandelt een gasten-/, klanten- en/of leveranciersvraag op een gastvrije schriftelijke en mondelinge wijze. |
OLR 13: Je realiseert duurzame operationele oplossingen ten aanzien van problemen.
| Je identificeert cateringknelpunten en uitdagingen rond o.a. optimalisatie van menusamenstelling, portiegrootte, energiebesparende en waterbesparende maatregelen, selectie van leveranciers met seizoensgebonden ingrediënten, duurzame verpakkingen, ... |
OLR 19: Je maakt technische fiches voor bereidingen in diverse keukens en bestudeert daarbij de optimale bereidingswijze en bepaalt de efficiënte werkmethodes.
| Je stelt technische fiches met allergenendeclaratie op voor de uitvoering van de gerechten en dranken van je cateringproject. |
Leerinhoud
Deel 1 Wegwijs in de cateringwereld
*Stand van zaken in de sector: profit en non-profit
*Toekomst van de sector
*Feestfases
Deel 2 Catering binnenstebuiten
*Samenstellen van een cateringbrochure
*Ontleden van het bestaand F&B cateringaanbod
*Catering als onderdeel van een totaalconcept
*Analyseren van de klantverwachtingen
*Opstellen van een offerte op maat
*Onderhandelen van een cateringcontract
*De voorbereiding en uitvoering van de catering ter plaatse en op verplaatsing
*De afronding van het cateringgebeuren
Deel 3 De beginnende cateraar
*Voorwaarden voor de opstart
*Handleiding en stappenplan voor de opstart
*Nieuwe klanten werven door pitching
Deel 4 Casusopdrachten
Studiematerialen (lijst)
(cursus) materiaal op de elektronische leeromgeving digitapVerplicht
Lesmateriaal via UniversitasVerplichtStudiematerialen (tekst): Verplicht
*Cursus met oefeningen
*Pp-presentaties met voorbeelden en links
*Autocontrolegids voor de sector (recentste versie)
*Als ondersteuning voor de opdrachten wordt aanvullende informatie via digitale weg ter beschikking gesteld
*Vakliteratuur
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 80,00 | Opdrachten/toepassingen vermeld in de studiewijzer(in te leveren tijdens de lesweken) en deelname aan vooraf geplande 'events' zoals Horecabeurs Gent, ... |
| Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 20,00 | opdrachten die 10% gemaakt worden onder gesloten boek en 10% gemaakt onder open boek |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 80,00 | opdrachten vermeld in de studiewijzer |
| Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 20,00 | opdrachten die 10% gemaakt worden onder gesloten boek en 10% gemaakt onder open boek |
Toetsing (tekst)
De opdrachten staan vermeld in de studiewijzer.
“Gebruik van AI is toegestaan in specifieke opdrachten volgens de richtlijnen van AP “
Voorwaarden:
1) Disclaimer vooraan werkstuk
Indien studenten AI-hulpmiddelen gebruiken moet er steeds vooraan het werk een disclaimer worden geplaatst waarin vermeld staat op welke manier AI-hulpmiddelen zijn ingezet.
2) GenAI-bijlage bij elk werkstuk
Gedetailleerd verslag van het gebruik en de doeleinden van AI-hulpmiddelen in het werk.
Transcriptie van de AI-gegenereerde content.
Student reflecteert op het gebruik van deze tools.
3) Verwijzen naar bijlage in tekst
Voorbeeld: "Dit concept is geïnspireerd door ideeën voorgesteld door GPT3.5 (zie bijlage)."