Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
3D Skills41078/3466/2526/1/75
Studiegids

3D Skills

41078/3466/2526/1/75
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat digitale vormgeving, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • 2D & 3D
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Leonard Elias
Andere co-titularis(sen): Lefebure Laurens
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Animation Extended.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Korte omschrijving

In het opleidingsonderdeel 3D Skills ga je aan de slag met Blender en leer je de basisbeginselen van 3D-modeling en 3D-animatie. Tijdens de lessen ontdek je hoe je 3D-scènes kunt opbouwen en animeren en tot overtuigende visuele beelden en animaties komt.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Realiseren & beheren
Je demonstreert vaardigheden in het doelgericht en efficient navigeren binnen de interface van 3D-software.
Je past basisbewerkingen toe op polygon objecten binnen een 3D-omgeving om een topologie te bekomen.
Je ontwikkelt vaardigheden om de basiskenmerken van PBR (physically based rendering)-materialen correct toe te passen op 3D objecten.
Je ontwikkelt vaardigheden om basisbelichtingstechnieken toe te passen voor het visualiseren van 3D-objecten.
Je past basisinstellingen voor renderen toe om outputkwaliteit van een 3D render te optimaliseren.
Je stelt de camera-instellingen van een virutele camera correct in om een 3D scene op een gewenste manier weer te geven.
Je ontwikkelt vaardigheden om in een 3D scene de Motion Design Principes (MDP) te animeren met behulp van keyframes.
Je ontwikkelt vaardigheden om toepasselijke externe 3D-assets correct te implementeren in een 3D-scène.
Je past technieken toe om een 3D-render te combineren met live-action beelden in beeldbewerking software
Je ontwikkelt vaardigheden om projectbestanden gestructureerd en overzichtelijk te organiseren om deze correct over te kunnen dragen in een gewenst bestandstype.

Leerinhoud

Volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:
• Modeling
• Materials
• Lighting
• Rendering
• Animation
• Compositing

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • Blender (gratis)
  • Aanvullende software/plugins mogelijk

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen48,00 uren
Werktijd buiten de contacturen108,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: 

  • Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen.