Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat digitale vormgeving, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Leonard Elias
Andere co-titularis(sen): Lefebure Laurens
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren
Korte omschrijving
In het opleidingsonderdeel 3D Skills ga je aan de slag met Blender en leer je de basisbeginselen van 3D-modeling en 3D-animatie. Tijdens de lessen ontdek je hoe je 3D-scènes kunt opbouwen en animeren en tot overtuigende visuele beelden en animaties komt.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Realiseren & beheren
| Je demonstreert vaardigheden in het doelgericht en efficient navigeren binnen de interface van 3D-software. |
| Je past basisbewerkingen toe op polygon objecten binnen een 3D-omgeving om een topologie te bekomen. |
| Je ontwikkelt vaardigheden om de basiskenmerken van PBR (physically based rendering)-materialen correct toe te passen op 3D objecten. |
| Je ontwikkelt vaardigheden om basisbelichtingstechnieken toe te passen voor het visualiseren van 3D-objecten. |
| Je past basisinstellingen voor renderen toe om outputkwaliteit van een 3D render te optimaliseren. |
| Je stelt de camera-instellingen van een virutele camera correct in om een 3D scene op een gewenste manier weer te geven. |
| Je ontwikkelt vaardigheden om in een 3D scene de Motion Design Principes (MDP) te animeren met behulp van keyframes. |
| Je ontwikkelt vaardigheden om toepasselijke externe 3D-assets correct te implementeren in een 3D-scène. |
| Je past technieken toe om een 3D-render te combineren met live-action beelden in beeldbewerking software |
| Je ontwikkelt vaardigheden om projectbestanden gestructureerd en overzichtelijk te organiseren om deze correct over te kunnen dragen in een gewenst bestandstype. |
Leerinhoud
Volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:
• Modeling
• Materials
• Lighting
• Rendering
• Animation
• Compositing
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Online leermateriaal op Digitap
- Studiewijzer
- Adobe Creative Cloud
- Blender (gratis)
- Aanvullende software/plugins mogelijk
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 100,00 | indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.
Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:
- Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen.