Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
WPL - Studio 341083/3466/2526/1/51
Studiegids

WPL - Studio 3

41083/3466/2526/1/51
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat digitale vormgeving, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Yperzeele Saskia
Andere co-titularis(sen): Claes Saar, Druyts Stijn, Geens Jill, Hazebroek Maarten, Listhaeghe Erwin, Pauwels Nick, Verhaert Loes
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Talent studio 3 OF eerder ingeschreven voor Talent studio 3.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren

Korte omschrijving

In het opleidingsonderdeel WPL-Studio 3 ga je aan de slag met het redesign van bestaande huisstijlen en communicatietools

In een on-campus agency werk je samen met je team een vernieuwde huisstijl en diverse media-uitingen uit voor 2 klanten. Je gaat zelf op zoek naar 2 sociaal-maatschappelijke VZW's, sport- en/of jeugdverenigingen, ... die nood hebben aan een update of vernieuwing van hun communicatietools die hen helpen om hun organisatie beter te profileren.

Je ontwerpt on- en offline communicatiemiddelen op maat van de zelf gekozen organisaties, steeds in lijn met de doelgroep en verwachtingen van de klant. Je neemt ook de bestaande huisstijl onder handen en geven deze een stevige update en upgrade. De opdrachten zijn uiteenlopend: van flyers, affiches en brochures tot social media visuals, presentaties en een uitgewerkte huisstijlhandboek met templates. Per project vertalen studenten de briefing van de organisatie naar een creatief, doelgericht ontwerp.

Je treedt op als grafische partner voor de vzw’s en werkt nauw samenwerken met de externe opdrachtgevers. Je wordt begeleid door werkpleklectoren in het on-campus agency. Deze lectoren ondersteunen je zowel bij de grafische uitwerking als je professionele ontwikkeling (plannen, communiceren, reflecteren, presenteren en samenwerken). Door te werken voor twee verschillende opdrachtgevers kom je in contact met verschillende grafische stijlen en communicatiecontexten. En, je bouwt een gevarieerd en praktijkgericht portfolio op.

Je mag je verwachten aan feedbackmomenten met de vzw’s, wekelijkse coaching op campus en ondersteunende hoorcolleges over o.a. brainstormtechnieken, huisstijlcomponenten en -handboeken, GDPR, portret- en auteursrecht en conversiegerichte communicatie. Je rondt Studio 3 af met een eindpresentatie voor beide vzw’s en een toonmoment op campus.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Inleven & creëren
Je ontwikkelt inzicht in juridische, deontologische en duurzame factoren die het proces en de keuzes in grafisch ontwerp kunnen beïnvloeden.
Je evalueert een bestaande huisstijl kritisch op vlak van kleurgebruik, typografie, beeldtaal en consistentie door gemotiveerd aan te geven welke elementen behouden, verbeterd of vervangen moeten worden.
Je formuleert, op basis van de evaluatie, concrete verbeterpunten (bijv. keuze van aangepaste kleurpaletten, typografie, vereenvoudiging of modernisering van logo/beeldmerk).
Je ontwikkelt vaardigheden in het creëren van beeld- en woordmerken aan de hand van verschillende conceptontwikkelingstechnieken.
Je werkt meerdere schetsmatige voorontwerpen van een nieuw beeld- of woordmerk uit die inspelen op de geformuleerde verbeterpunten.
Je ontwikkelt, in teamverband, een eenvoudige nieuwe huisstijl en/of een redesign van een bestaande huisstijl, inclusief beeld- of woordmerk, die coherent en herkenbaar is voor de gekozen organisatie en haar doelgroep.
Realiseren & beheren
Je formuleert de vormgeeflijke eisen en de technische specificaties met betrekking tot het ontwikkelen van media-uitingen in overzichtelijke huistijlrichtlijnen.
Je ontwerpt media-uitingen die consistent de bestaande en/ of nieuwe huisstijl vertalen, rekening houdend met druktechnische vereisten.
Je waarborgt visuele en inhoudelijke samenhang tussen online en offline media binnen de opdracht.
Je houdt rekening met juridische en ethische richtlijnen bij het gebruik van beeldmateriaal en content.
Organiseren & samenwerken
Je maakt een realistische planning op voor je aandeel binnen het project en stuurt deze bij indien nodig.
Je toont initiatief door gepaste vragen te stellen om onduidelijkheden in de communicatie of om feedback op te helderen.
Je past je taalgebruik en communicatievorm aan de situatie aan (bv. informeel teamoverleg vs. formele pitch).
Je rapporteert helder en regelmatig over je voortgang aan het team.
Persoonlijke groei & zelfreflectie
Je formuleert opbouwende feedback aan anderen tijdens peer- en evaluatiemomenten.
Je reflecteert kritisch op het eigen werk en benoemt verbeterpunten.

Leerinhoud

Volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:

  • Huisstijlanalyse van beeld- en woordmerken
  • Ontwerptechnieken voor beeld- en woordmerken
  • GDPR, auteurs- en portretrecht, deontologisch en duurzaam handelen
  • Visuele analyse van bestaande communicatie-uitingen
  • Opmaak en uitwerking van: flyers, affiches, brochures, social media visuals en templates, presentaties en/of digitale content, eenvoudige website (template), ...
  • Ondernemend, commercieel en klantgericht handelen
  • Plannen en organiseren van eigen werk binnen een team
  • Feedback geven en verwerken (van opdrachtgever en WPL-lector)
  • Professioneel communiceren

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren
Werkplekleren en/of stage64,00 uren
Werktijd buiten de contacturen84,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context100,00indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken.

Toetsing (tekst)

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: 

  • Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen.

Verplichte aanwezigheid bij de onderwijsactiviteiten
Er wordt een 0 op het examen praktijkbeoordeling in een professionele context gegeven indien de student 4 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis.
De leerdoelen van dit opleidingsonderdeel kunnen enkel tijdens de onderwijsactiviteiten aangeleerd worden gezien de vereiste interactie met de groep en/of lector en gezien de betrokkenheid van externen. Voor een student die 1/3de of meer van de contactmomenten afwezig is, is het niet meer mogelijk om de gemiste onderwijsactiviteiten tijdens de resterende contactmomenten bij te werken.