Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
WPL - Final Studio41085/3466/2526/1/22
Studiegids

WPL - Final Studio

41085/3466/2526/1/22
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat digitale vormgeving, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Geens Jill, Hazebroek Maarten, Hendrickx Sanne, Janse Myrthe, Paesmans Miet, Pauwels Nick, Peeters Andreas, Rolus Magalie, Rubberecht Pieter, Van den Heuvel Sylvia
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Talent studio 3 OF eerder ingeschreven voor Talent studio 3.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 234,00 uren

Korte omschrijving

In de Final Studio richt je je eigen communicatiebureau op samen met studenten van het graduaat Marketing- en communicatiesupport. Samen ga je aan de slag voor een externe klant en sta je in voor het creëren en uitwerken van een campagne. Je presenteert je campagne en media-uitingen aan de klant, begeleidende lectoren en medestudenten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Inleven & creëren
Je analyseert de bestaande huisstijl- en communicatie-uitingen van de klant.
Je vertaalt de briefing van de klant naar ontwerpdoelen.
Je creeërt een visuele stijl voor een campagne rekening houdend met de bestaande huisstijl en tone of voice van de klant.
Je houdt rekening met de belangen van de doelgroep en de wensen en eisen van de opdrachtgever bij de creatie van het campagnemateriaal
Je ontwikkelt campagnemateriaal binnen de gecreëerde visuele stijl.
Realiseren & beheren
Je levert campagnemateriaal op dat getuigt van een correct en efficiënt gebruik van grafische software.
Je levert campagnemateriaal op dat getuigt van een correct en efficiënt gebruik van digitale tools en beeldapparatuur.
Je creëert visuele - en/of audioviduele media-uitingen in lijn met de campagne, huisstijl en strategie van de organisatie.
Je documenteert je proces aan de hand van een website (CMS-systeem).
Je levert productieklare bestanden op die voldoen aan de technische vereisten van het medium.
Organiseren & samenwerken
Je werkt constructief samen in een team en met de externe opdrachtgever.
Je communiceert duidelijk en effectief met je teamleden en de externe opdrachtgever en houdt iedereen goed geïnformeerd.
Je houdt je aan vooropgestelde afspraken en deadlines.
Je neemt initiatief en verantwoordelijkheid in het uitvoeren van jouw taken binnen het team
Je toont inzet en motivatie in het team om het marketingcommunicatieproject tot een goed einde te brengen
Je presenteert je campagne op een duidelijke en overtuigende manier aan de klant.
Persoonlijke groei & zelfreflectie
Je verwerkt externe feedback aantoonbaar in aangepaste (ontwerp)keuzes.

Leerinhoud

Volgende onderwerpen komen oa aan bod:

  • huisstijlanalyse
  • visuele stijl
  • campagne brainstorm
  • campagnewebsite
  • campagnemateriaal
  • campagnepresentatie

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage200,00 uren
Werktijd buiten de contacturen34,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context100,00indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken.

Toetsing (tekst)

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: 

  • Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen.
  • Lesactiviteit met verplichte aanwezigheid; Zie studiewijzer voor meer details.