Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat digitale vormgeving, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Geens Jill, Hazebroek Maarten, Hendrickx Sanne, Janse Myrthe, Paesmans Miet, Pauwels Nick, Peeters Andreas, Rolus Magalie, Rubberecht Pieter, Van den Heuvel Sylvia
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 234,00 uren
Korte omschrijving
In de Final Studio richt je je eigen communicatiebureau op samen met studenten van het graduaat Marketing- en communicatiesupport. Samen ga je aan de slag voor een externe klant en sta je in voor het creëren en uitwerken van een campagne. Je presenteert je campagne en media-uitingen aan de klant, begeleidende lectoren en medestudenten.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Inleven & creëren
| Je analyseert de bestaande huisstijl- en communicatie-uitingen van de klant. |
| Je vertaalt de briefing van de klant naar ontwerpdoelen. |
| Je creeërt een visuele stijl voor een campagne rekening houdend met de bestaande huisstijl en tone of voice van de klant. |
| Je houdt rekening met de belangen van de doelgroep en de wensen en eisen van de opdrachtgever bij de creatie van het campagnemateriaal |
| Je ontwikkelt campagnemateriaal binnen de gecreëerde visuele stijl. |
Realiseren & beheren
| Je levert campagnemateriaal op dat getuigt van een correct en efficiënt gebruik van grafische software. |
| Je levert campagnemateriaal op dat getuigt van een correct en efficiënt gebruik van digitale tools en beeldapparatuur. |
| Je creëert visuele - en/of audioviduele media-uitingen in lijn met de campagne, huisstijl en strategie van de organisatie. |
| Je documenteert je proces aan de hand van een website (CMS-systeem). |
| Je levert productieklare bestanden op die voldoen aan de technische vereisten van het medium. |
Organiseren & samenwerken
| Je werkt constructief samen in een team en met de externe opdrachtgever. |
| Je communiceert duidelijk en effectief met je teamleden en de externe opdrachtgever en houdt iedereen goed geïnformeerd. |
| Je houdt je aan vooropgestelde afspraken en deadlines. |
| Je neemt initiatief en verantwoordelijkheid in het uitvoeren van jouw taken binnen het team |
| Je toont inzet en motivatie in het team om het marketingcommunicatieproject tot een goed einde te brengen |
| Je presenteert je campagne op een duidelijke en overtuigende manier aan de klant. |
Persoonlijke groei & zelfreflectie
| Je verwerkt externe feedback aantoonbaar in aangepaste (ontwerp)keuzes. |
Leerinhoud
Volgende onderwerpen komen oa aan bod:
- huisstijlanalyse
- visuele stijl
- campagne brainstorm
- campagnewebsite
- campagnemateriaal
- campagnepresentatie
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Online leermateriaal op Digitap
- Studiewijzer
- Adobe Creative Cloud
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 100,00 | indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken. |
Toetsing (tekst)
Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.
Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:
- Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen.
- Lesactiviteit met verplichte aanwezigheid; Zie studiewijzer voor meer details.