Academiejaar
                  2025-26
               
               Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
 
 
               
                  In andere opleidingen:
                  
- 
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Lesgeven in mijn praktijkvak A
 
- 
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Lesgeven in mijn praktijkvak A
 
 
                
             
            
               
                  Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
               
               
                  Studieomvang: 
                  9 studiepunten
               
               
               
               
             
         Co-titularis(sen): De Belder Imke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
 
         Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 225,00 uren
Korte omschrijving
Vanuit het algemeen didactisch referentiekader leer je stapsgewijs een les voorbereiden in je eigen vakgebied (NBE-vak). Je oefent ook al een onderdeel uit deze les in een gesimuleerde context aan medestudenten op de campus. De lesvoorbereiding wordt geëvalueerd in Lesgeven in mijn praktijkvak A, de lesuitvoering in Lesgeven in mijn praktijkvak B. De eindevaluatie is een schriftelijke leertaak die je mondeling komt toelichten tijdens de evaluatieperiode.
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: taal ontwikkelen
	
		| Je past je taalgebruik aan de beginsituatie van de doelgroep aan bij het uitwerken van je lesvoorbereiding en lesmateriaal | 
	
		| Je werkt vakdidactisch materiaal uit zonder taalfouten | 
	
zelfontwikkeling: planmatig handelen
	
		| Je bereidt de praktische organisatie van je les voor | 
	
leerbevordering: doelgericht werken
	
		| Je zet doelgericht vakdidactische basiswerkvormen in bij het uitwerken van je les | 
	
		| Je maakt bij het uitwerken van je les weloverwogen keuzes m.b.t. klasorganisatie | 
	
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
	
		| Je formuleert concrete vakgebonden lesdoelen | 
	
		| Je formuleert je lesdoelen op basis van de eindtermen / het leerplan en conform de aangereikte taxonomie | 
	
		| Je motiveert je keuzes voor de didactische principes op basis van de beginsituatie en de lesdoelen | 
	
		| Je selecteert doelgericht je leerinhouden | 
	
		| Je formuleert concrete vakgebonden attitudedoelen | 
	
		| Je stelt vakgebonden attitudedoelen (veiligheid, hygiëne, nauwkeurigheid,…) op | 
	
leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
	
		| Je gebruikt recente vakdidactische bronnen om je les te stofferen | 
	
		| Je ontwerpt een krachtige les op basis van het algemeen didactisch referentiekader | 
	
		| Je gebruikt didactische vakterminologie correct en adequaat bij het uitwerken van je lesvoorbereiding | 
	
		| Je beargumenteert je lesontwerp op basis van het algemeen didactisch referentiekader | 
	
		| Je stoffeert je lesvoorbereiding vanuit praktijkervaring | 
	
zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
	
		| Je selecteert uit verschillende bronnen inspiratie voor het aanleren van je vakgebonden attitudedoelen | 
	
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
	
		| Je houdt rekening met de eigenheid van de doelgroep bij het uitwerken van je les | 
	
		| Je kiest voor een klasopstelling die de gekozen didactische werkvormen ondersteunt | 
	
		| Je werkt werkvormen en gevarieerde didactische materialen (werkpostfiches, modellen, …) uit, afgestemd op de beginsituatie en lesdoelen | 
	
		| Je zet activerende basiswerkvormen in afgestemd op de beginsituatie en lesdoelen | 
	
		| Je ontwerpt een volledige les met een logische lesopbouw, afgestemd op de beginsituatie en lesdoelen | 
	
leerbevordering: gevarieerd evalueren
	
		| Je ontwerpt een gepaste evaluatiemethodiek gekoppeld aan je lesdoelen | 
	
Leerinhoud
•	Didactisch referentiekader
•	Beginsituatie 
•	Leerplan
•	Onderwijsdoelen
•	Leerinhoud
•	Didactische basiswerkvormen
•	Didactische principes
•	Didactisch materiaal
•	Evaluatie
Verplicht aan te kopen handboek:
Schelfhout, W., Tanghe, E. (2023). Algemene Didactiek: Didactisch Referentiekader Voor Lesvoorbereiding en Lesanalyse.
Studiematerialen (lijst)
 (Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
 Boek 'Algemene didactiek'Verplicht€ 30,00Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
	
		| Moment | Vorm | % | Opmerking | 
	
		| Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 |  | 
	
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
	
		| Moment | Vorm | % | Opmerking | 
	
		| Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 |  |