Academiejaar
                  2025-26
               
               Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
 
 
               
                  In andere opleidingen:
                  
- 
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Lesgeven in mijn praktijkvak B
 
- 
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Lesgeven in mijn praktijkvak B
 
 
                
             
            
               
                  Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
               
               
                  Studieomvang: 
                  12 studiepunten
               
               
               
               
             
         Co-titularis(sen): De Belder Imke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
 
         Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 300,00 uren
Korte omschrijving
Na enkele vakdidactische sessies geef je de voorbereide en ingeoefende les uit Lesgeven in mijn praktijkvak A (in je NBE-vak) in een gesimuleerde context aan medestudenten op de campus. De lesvoorbereiding wordt geëvalueerd in Lesgeven in mijn praktijkvak A, de lesuitvoering in Lesgeven in mijn praktijkvak B. Verplichte aanwezigheid voor alle on campuslessen van Lesgeven in mijn praktijkvak B. Bij afwezigheid is een officiële attestering vereist. De eindevaluatie bestaat uit 2 delen: een schriftelijke leertaak en je lesuitvoering.
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: taal ontwikkelen
	
		| Je daagt de leerlingen in een gesimuleerde context uit om vaktaalwoorden te gebruiken | 
	
		| Je gebruikt vakdidactisch materiaal zonder taalfouten | 
	
		| Je spreekt duidelijk, vloeiend en goed gestructureerd in de onderwijstaal (Nederlands) | 
	
		| Je hanteert in een gesimuleerde context een verzorgd taalgebruik | 
	
		| Je gebruikt gepast vaktaalwoorden | 
	
		| Je licht in een gesimuleerde context spontaan vaktaalwoorden toe | 
	
interactie: de klas managen
	
		| Je bent in een gesimuleerde context positief aanwezig in de klas | 
	
		| Je neemt in een gesimuleerde context een verzorgde houding aan | 
	
		| Je neemt in een gesimuleerde context gericht de klasruimte in | 
	
zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
	
		| Je reflecteert kritisch over het gebruik van vaktypische leermiddelen en werkvormen (materialenfiche, instructiefiche, modellen, gereedschap…) | 
	
		| Je reflecteert over je eigen lesuitvoering op basis van het algemeen didactisch referentiekader | 
	
leerbevordering: doelgericht werken
	
		| Je bewaakt in je lessen de dynamiek tussen informatie verwerven en informatie verwerken | 
	
		| Je gebruikt in een gesimuleerde context doelgericht vakdidactische basiswerkvormen | 
	
		| Je streeft vakgebonden attitudedoelen (veiligheid, hygiëne, nauwkeurigheid,…) na bij het uitvoeren van je les | 
	
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
	
		| Je sluit in een gesimuleerde context met je lesinhoud aan bij de voorkennis en leefwereld van je doelgroep | 
	
leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
	
		| Je geeft een krachtige les op basis van het algemeen didactisch referentiekader | 
	
		| Je past in een gesimuleerde context groeperingsvormen toe afgestemd op de lesdoelen, de beginsituatie en de didactische werkvormen | 
	
		| Je stoffeert je lesuitvoering vanuit praktijkervaring | 
	
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
	
		| Je legt in een gesimuleerde context verbinding met alle leerlingen | 
	
		| Je zorgt in een gesimuleerde context voor een veilig leerklimaat | 
	
		| Je vraagt actief de aandacht van je leerlingen bij het uitvoeren van de didactische werkvormen in een gesimuleerde context | 
	
interactie: inspirerend coachen
	
		| Je formuleert groeigerichte feedback op lessen van medestudenten op basis van het algemeen didactisch referentiekader | 
	
		| Je werkt een concreet voorstel tot verbetering of verdieping uit voor een les van een medestudent | 
	
interactie: constructief samenwerken
	
		| Je deelt kennis rond vaktypische leermiddelen en werkvormen (materialenfiche, instructiefiche, modellen, gereedschap…) | 
	
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
	
		| Je stemt je taalgebruik af op de beginsituatie en lesdoelen | 
	
leerbevordering: talentgericht differentiëren
	
		| Je zet ondersteunende leermiddelen in bij het uitvoeren van de didactische werkvormen in een gesimuleerde context | 
	
Leerinhoud
•	Didactisch referentiekader
•	Beginsituatie 
•	Leerplan
•	Onderwijsdoelen
•	Leerinhoud
•	Didactische basiswerkvormen
•	Didactische principes
•	Didactisch materiaal
•	Pedagogische houding
•	Taalvaardige leraar
•	Vakdidactiek
Verplicht aan te kopen handboek:
Schelfhout, W., Tanghe, E. (2023). Algemene Didactiek: Didactisch Referentiekader Voor Lesvoorbereiding en Lesanalyse.
Studiematerialen (lijst)
 (Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
 Boek 'Algemene didactiek'Verplicht€ 30,00Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
	
		| Moment | Vorm | % | Opmerking | 
	
		| Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 100,00 | Verplichte aanwezigheid voor alle on campuslessen van Lesgeven in mijn praktijkvak B. Bij afwezigheid is een officiële attestering vereist. | 
	
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
	
		| Moment | Vorm | % | Opmerking | 
	
		| Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 |  |