Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Marketing fundamentals_INO41134/3519/2526/1/56
Studiegids

Marketing fundamentals_INO

41134/3519/2526/1/56
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • Internationaal ondernemen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Orlent Indra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 80,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Marketing draait om het creëren van waarde. Dit vak neemt je mee in de fascinerende wereld van moderne marketing, marketing waarbij de klant steeds centraal staat. We staan stil bij het marketingplanningsproces. Je leert hoe je de markt kan analyseren, hoe je sterke swot-analyes kan maken, en hoe merkpositionering precies in elkaar zit. Verder nemen we de verschillende marketing-instrumenten van de marketingmix onder de loep: product- en merkbeleid, pricing, distributie en marketingcommunicatie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR INO 1 De Bachelor BM/INO heeft inzicht in ondernemingsstrategie, in algemene bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde, veranderende en (inter)nationale context.
Je past de basis van moderne marketing toe in diverse situaties.
Je legt het product- en merkenbeleid, prijsbeleid, distributiebeleid en geïntegreerde marketingcommunicatie binnen de marketingmix uit.
Je hebt inzicht in de diverse marketinginstrumenten uit de marketingmix en herkent ze in voorbeelden.
Je beschrijft de principes van duurzame marketing.
Je hebt inzicht in de verschillende stappen van marketingplanning.
Je kadert de verschillende stappen van een omgevingsanalyse en de daaruit resulterende swot-analyse.
Je identificeert smart marketing- en bedrijfsdoelstellingen.
Je demonstreert inzicht in het proces van merkpositionering.

Leerinhoud

- het marketingplanningsproces

- interne en externe analyse, swot-analyse

- strategische marketing & smart doelstellingen

- marketingtactiek & de instrumenten van de marketingmix (product, prijs, distributie & marketingcommunicatie)

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector
Marketing de essentieVerplicht
  • Auteur: Kotler, Armstrong

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
  • Opmerking: De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren
  • Opmerking

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitaal examen. Open en/of gesloten vragen (MPC) . Gesloten boek. Zie verdere instructies op Digitap.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitaal examen. Open en/of gesloten vragen (MPC) . Gesloten boek. Zie verdere instructies op Digitap.

Toetsing (tekst)

Zie Digitap voor verdere instructies.