Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Frans II/341154/3528/2526/1/91
Studiegids

Frans II/3

41154/3528/2526/1/91
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Frans
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Storme Caroline
Onderwijstalen: Frans
Kalender: Module 3
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (3de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 70,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Frans I/1-2 EN eerder ingeschreven voor Frans I/3-4 EN (eerder ingeschreven voor Frans II/1-2 OF simultaan te volgen met Frans II/1-2).

Korte omschrijving

Tijdens de lessen oefenen we de mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid, zowel algemeen als beroepsgeoriënteerd (activiteiten en services in en rond het hotel/ annuleringsvoorwaarden / het vertrek van een klant/ de rekening overlopen). Er zal extra aandacht besteed worden aan de kennis van land, volk en cultuur (Frankrijk). Communicatie, variatie en interactie staan centraal.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Communicatie / taalvaardigheid
Je beheerst de woordenschat in het Frans m.b.t. de verschillende diensten en activiteiten in en rond het hotel
Je kan rekening houdend met het profiel en interesses van een klant activiteiten voorstellen in het Frans
Je beantwoordt op gepast wijze eenvoudige vragen van gasten in het Frans mbt. tot bijvoorbeeld excursies, het huren van een wagen of het transport van en naar de luchthaven
Je verschaft in een gesprek met gasten in een berghotel de gepaste informatie over de faciliteiten in het hotel of de gastronomische speciaiteiten
Je beheerst over de woordenschat en standaardformuleringen om een gast op een professionel en klantgerichte manier uit te checken
Je overloopt op een professionele manier de hotelrekening met de klant
Je schrijft een eenvoudige mail m.b.t. betalings- en annuleringsvoorwaarden
Je beheerst  de standaarduitdrukkingen om uit te leggen hoeveel iets kost

Leerinhoud

De accenten die gelegd worden bij voorgenoemde leerinhouden worden aangepast aan de noden van de klasgroep. De aandacht ligt voornamelijk op de communicatieve vaardigheden in een professionele context maar ook in een algemene context. Bij de start van de lessen zullen de studenten vaak uitgenodigd worden om ervaringen te delen of een mening te formuleren. De grammatica wordt beperkt tot het contextuele.
Communicatieve Vaardigheden op basis van het handboek Bienvenue:
Unité 7: Les services et les activités: de studenten leren welke diensten er worden aangeboden in een hotel in de bergen en het vetrek van de klant de faciliteren.

Unite 8: Les finances: de studenten leren een rekening te overlopen met de klant, annulering- en terugbetalingsvoorwaarden te formuleren, over geldzaken te praten en een betalingsherinnering op te stellen.


Grammatica:
Les temps du passé: passé composé - imparfait

Les prépositions avec les noms géographiques

L'expression de la quantité


Studiematerialen (lijst)

Bienvenue - handboek voor klantgerichte communicatie"Verplicht
  • Auteur: Caroline Storme & Joëlle Raes

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen46,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00

Toetsing (tekst)

Toetsing in examenweek
schriftelijke vaardigheden
woordenschat, grammatica, geijkte formules
de praktische kennis van gewoontes in de wereld van de 'hôtellerie' en 'bedrijfswereld' in het algemeen
begrijpend inzicht in ongeziene tekst, inhoud van enkele geziene teksten,...

mondelinge vaardigheden

Een presentatie geven waarin in student voor een specifieke doelgroep (bv. Raad van Bestuur & partners van een bedrijf, een familie met kinderen) een weekend verzorgd waarin hij een hotel voorstelt, een activiteit, een restaurant. Daarbij dient de student zijn klantgerichtheid en inzicht in de materie te bewijzen.

-> Zie meer info op Digitap.

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.