Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
Onderzoek 241184/3444/2526/1/50
Studiegids

Onderzoek 2

41184/3444/2526/1/50
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Muziek en maken
    • Spelen en maken
    • Verhalen en maken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Van den Broek Clara
Andere co-titularis(sen): Smets Katharina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel ‘Onderzoek 2’ biedt studenten van bachelor 2 in Drama begeleiding bij het opzetten en het uitvoeren van een artistiek onderzoeksproject en bij het reflecteren daarover.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. De bachelor in het drama heeft een eigen kunstenaarsstem in begeleide artistieke projecten.
Je schrijft helder, gestructureerd en objectief aan de hand van een afgebakende onderzoeksvraag.
Je zet je onderzoeksvraag om in een artistiek werkproces.
Je reflecteert over het artistieke werkproces op een methodische en heldere manier.
2. De bachelor in het drama beheerst de vaktechnische aspecten van de praktijk.
Je schrijft helder, gestructureerd en objectief aan de hand van een afgebakende onderzoeksvraag.
3. De bachelor in het drama vindt inspiratie in manieren waarop kunstenaars in binnen- en buitenland, in heden en verleden, en in verschillende culturen de wereld verbeelden."
Je schrijft helder, gestructureerd en objectief aan de hand van een afgebakende onderzoeksvraag.
Je vindt en verwerkt wetenschappelijk of artistiek relevante achtergrondliteratuur.
Je versterkt de kwaliteit van jouw reflectie door feedback van de docent te verwerken.
4. De bachelor in het drama legt relaties tussen het eigen werk en creatieve processen in andere disciplines en andere culturen, en gebruikt die verscheidenheid als mogelijke bodem voor creatie.
Je gaat verbindingen aan met andere artistieke disciplines binnen het Conservatorium.
5. De bachelor in het drama vindt de eigen kunstenaarsstem in verbinding met de verscheidenheid die de samenleving binnen en buiten de school biedt.
Je werkt samen met andere studenten bij het opstellen van een relevantie artistieke onderzoeksvraag.
Je werkt samen met andere studenten bij het onderzoeken van die onderzoeksvraag op de vloer.
Je neemt het werk en de feedback van andere studenten en feedbackgevers mee in de reflectie over je onderzoeksvraag en het artistieke werkproces, alsook over de relatie daartussen.
Je toetst je eigen werk aan dat van andere actoren middels relevante literatuur.
6. De bachelor in het drama onderzoekt kritisch de ontwikkeling van eigen artistiek werk en dat van anderen, kan daarover reflecteren en die reflectie delen.
Je schrijft helder, gestructureerd en objectief aan de hand van een afgebakende onderzoeksvraag.
Je reflecteert over de relatie tussen je initiƫle onderzoeksvraag en het artistieke werkproces.
Je reflecteert over de voortgang van het artistieke werkproces en de invloed daarvan op je onderzoeksmethode.
Je luistert naar en reageert gefundeerd op de bijdragen van andere studenten.

Leerinhoud

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit 3 onderdelen.

In het eerste gedeelte (3 sessies voor Next Doors) gaan we op zoek naar een relevantie artistieke onderzoeksvraag met het oog op het onderzoeken daarvan op de vloer tijdens de interdisciplinaire projectweek Next Doors. Samen met andere studenten werk je in kleinere groepjes aan een onderzoeksvoorstel: onderzoeksvraag, status quaestionis, opzet, werkmethode, motivatie.

In het tweede gedeelte ga je samen met je teamgenoten tijdens Next Doors op de vloer aan de slag met je onderzoeksvraag en je vooropgestelde methode. Documenteer elke stap, zodat je daar achteraf diepgaand over kan reflecteren. Denk goed na over je dataverzamelingsmethoden. Welke data ga je

verzamelen en hoe ga je die registreren zodat je ze nadien kunt analyseren en interpreteren? Bijvoorbeeld: maak je beeld- of geluidsopnames? Werk je met een logboek? Interview je elkaar (of anderen)? Zijn er tekeningen, aantekeningen, artefacten gecreëerd tijdens je werkproces die je kunt bestuderen? En hoe ga je die analyseren zodat je er de correcte conclusies uit trekt?

Werk samen en benut elkaars feedback.

In het derde gedeelte (4 sessies na Next Doors) ga je grondig reflecteren over je werkproces: wat is er precies gebeurd? Waarom gebeurde dat zo? Wat leerde je daaruit? Wat concludeer je? Hoe zien je onderzoeksvraag, je methode en je resultaat er uiteindelijk uit? Tenslotte sla je je reflectie op in een onderzoeksdatabank.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk16,00 uren
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks40,00
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)60,00De aanwezigheid van de student is een vereiste voor dit opleidingsonderdeel. In het geval je gewettigd afwezig bent, dien je zo spoedig mogelijk een attest in via iBamaflex.
Opgelet: een afwezigheidsattest is geen garantie op het slagen voor het opleidingsonderdeel.