Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
Spelproject (repertoire) 141185/3444/2526/1/84
Studiegids

Spelproject (repertoire) 1

41185/3444/2526/1/84
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Spelen en maken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Deroo Sara
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Docent

Sofie Sente

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. De bachelor in het drama heeft een eigen kunstenaarsstem in begeleide artistieke projecten.
Je onderzoekt de mogelijke manifestatie van een dramatisch persona, een personage.
Je onderzoekt stijltechnieken die de docent aanreikt.
Je diept de verworvenheden van Artistiek project verder uit.
Je ontwikkelt een eigen visie op de tekst.
2. De bachelor in het drama beheerst de vaktechnische aspecten van de praktijk.
Je analyseert een toneelstuk, bedrijf, scène in functie van het spelen ervan.
Je analyseert een rol in functie van het spelen ervan.
Je spreekt verstaanbaar.
3. De bachelor in het drama vindt inspiratie in manieren waarop kunstenaars in binnen- en buitenland, in heden en verleden, en in verschillende culturen de wereld verbeelden."
Je ontwikkelt een eigen artistieke visie in relatie tot het podiumkunstenveld en vertaalt deze in theatrale tekens.
5. De bachelor in het drama vindt de eigen kunstenaarsstem in verbinding met de verscheidenheid die de samenleving binnen en buiten de school biedt.
Je onderzoekt hoe een tekst gespeeld kan worden ifv wat de toneelspelers willen vertellen in de wereld vandaag.
Je verkent dialoogmateriaal buiten de geijkte paden van het westerse toneelrepertoire, van ondergerepresenteerde schrijvers.
6. De bachelor in het drama onderzoekt kritisch de ontwikkeling van eigen artistiek werk en dat van anderen, kan daarover reflecteren en die reflectie delen.
Je reflecteert over het eigen artistieke parcours en dat van het collectief.
7. De bachelor in het drama presenteert artistiek werk aan een publiek en is zich bewust van het verband tussen inhoud, vorm en context.
Je speelt samen voor publiek
8. De bachelor in het drama gaat uit van de kracht van verscheidenheid en samenwerking met anderen om te groeien in ambacht en kunstenaarschap.
Je onderzoekt het collectieve werken samen met de medespelers en de docent.
Je werkt samen in een sfeer van deelzaamheid en vertrouwen.

Leerinhoud

In het tweede jaar verschuift de aandacht naar de analyse en het spelen van een volledig stuk. Samen met je medestudenten ga je verder met het ontwikkelen van je speelvaardigheid en vervolg je het onderzoek naar wat je als speler op het theater wil meedelen. Je leert op zoek te gaan naar jezelf en naar je theatrale verbeelding in een toneelstuk, zowel vanuit de interpretatie van de tekst als vanuit je persoonlijke binding met de tekst.

Aan de hand van repertoireteksten uit de toneelliteratuur leer je een tekstgevoeligheid die je in staat stelt het begin, het eind en het verloop van een tekst, maar ook van een bedrijf of een scène, te onderscheiden. Je onderzoekt de betekenis van de tekst ingegeven door de auteur, en maakt de tekst tot je eigen werkmateriaal waarmee je aan de slag gaat om je eigen verhaal te vertellen.

Je leert dat meningsverschillen met je medespelers over de tekst de voedingsbodem zijn voor het spel. Er wordt niet gestreefd naar eensgezindheid maar naar vertrouwen en respect voor verschillen. In een open en respectvolle sfeer worden tijdens de repetitie uiteenlopende standpunten over de tekst gedeeld om op de scène de grondstof te worden voor het dramatische conflict. Als aspirant-toneelspeler leer je naast het vertrouwen in jezelf als scheppend kunstenaar, ook te vertrouwen op de creatie van je medespeler. Je leert dat je je grondig moet voorbereiden op het spelen van een stuk maar dat je zover moet komen dat die voorbereiding ook weer vergeten kan worden. To learn and to forget. Dit resulteert in de vrijheid van de toneelspeler op de scène en wordt mee bereikt door intensieve oefening van alle ondersteunende disciplines: beweging, stem en theorie.

De docent staat je bij in je onderzoek naar je eigen verbeelding, en begeleidt je samen met je collega-studenten in het opzetten van een nieuw niet-letterkundig bouwwerk. Aan tafel en op de vloer helpt de docent je om je te openen en bewust te maken van de relatie tot jezelf, je medespelers, de toneeltekst en de wereld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk120,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeBeoordeling artistieke praktijk100,00De aanwezigheid van de student is een vereiste voor dit opleidingsonderdeel. In het geval je gewettigd afwezig bent, dien je zo spoedig mogelijk een attest in via iBamaflex.
Opgelet: een afwezigheidsattest is geen garantie op het slagen voor het opleidingsonderdeel.

Toetsing (tekst)

Op het toonmoment, aan het eind van een spelproject, presenteer je samen met je medestudenten een voorstelling aan de feedbackgevers en een beperkt publiek. De evaluatie gebeurt na het toonmoment en legt de nadruk op weliswaar onverbloemde maar steeds constructieve feedback of feedforward. Je krijgt de kans in een sfeer van vertrouwen je eigen artistieke stem te ontwikkelen en je te ontplooien als speler/maker.