Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
Spelproject (maken) 141187/3444/2526/1/55
Studiegids

Spelproject (maken) 1

41187/3444/2526/1/55
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Spelen en maken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Deroo Sara
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Docent
Rodrigo Batista

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. De bachelor in het drama heeft een eigen kunstenaarsstem in begeleide artistieke projecten.
Je brengt performatief materiaal aan en maakt dit deelbaar met het collectief.
Je ontwikkelt een collectief gedeelde artistieke noodzaak en verbeeldt die in de ruimte.
Je onderzoekt stijltechnieken die de docent aanreikt.
Je diept de verworvenheden van Artistiek project verder uit.
2. De bachelor in het drama beheerst de vaktechnische aspecten van de praktijk.
Je construeert collectief een dramaturgisch kader.
Je kan met je lichaam en je stem het materiaal verbeelden in de ruimte.
3. De bachelor in het drama vindt inspiratie in manieren waarop kunstenaars in binnen- en buitenland, in heden en verleden, en in verschillende culturen de wereld verbeelden."
Je ontwikkelt een eigen artistieke visie in relatie tot het podiumkunstenveld en vertaalt die in theatrale tekens.
4. De bachelor in het drama legt relaties tussen het eigen werk en creatieve processen in andere disciplines en andere culturen, en gebruikt die verscheidenheid als mogelijke bodem voor creatie.
Je onderzoekt performatief materiaal uit andere disciplines en ondergerepresenteerde perspectieven.
5. De bachelor in het drama vindt de eigen kunstenaarsstem in verbinding met de verscheidenheid die de samenleving binnen en buiten de school biedt.
Je onderzoekt wat het performatieve materiaal betekent in relatie tot de wereld.
6. De bachelor in het drama onderzoekt kritisch de ontwikkeling van eigen artistiek werk en dat van anderen, kan daarover reflecteren en die reflectie delen.
Je reflecteert over het eigen artistieke parcours en dat van het collectief.
7. De bachelor in het drama presenteert artistiek werk aan een publiek en is zich bewust van het verband tussen inhoud, vorm en context.
Je speelt samen voor publiek
Je onderzoekt het verschil tussen intentie en perceptie.
8. De bachelor in het drama gaat uit van de kracht van verscheidenheid en samenwerking met anderen om te groeien in ambacht en kunstenaarschap.
Je onderzoekt het collectieve werken samen met de docent.
Je werkt samen in een sfeer van deelzaamheid en vertrouwen.

Leerinhoud

In het tweede jaar verschuift de aandacht van ontdekken naar onderzoeken. Samen met je medestudenten ga je als maker-in-opleiding verder met het ontwikkelen van je eigen podiumtaal en -aanwezigheid, en verdiep je het onderzoek naar wat je als speler wil meedelen. Je leert op zoek te gaan naar jezelf door middel van je verbeelding. Tijd en ruimte worden als grondstof voor creatie onderzocht. Het materiaal kan tekst zijn, maar ook beweging, licht, geluid, materie, energie.


Tijdens de repetities worden onder leiding van de docent uiteenlopende standpunten over de tekst gedeeld om op de scène de grondstof te worden voor het dramatische conflict. Er wordt niet gestreefd naar eensgezindheid maar naar openheid en respect voor verschillen. Als aspirant-toneelspeler/maker leer je naast het vertrouwen in jezelf als scheppend kunstenaar, ook te vertrouwen op de creatie van je medespeler.


Je leert dat je je grondig moet voorbereiden op het spelen, maar ook dat je, éénmaal op de speelvloer, die voorbereiding weer kan vergeten, om als speler in het moment en vrij te zijn. To learn and to forget.

De docent helpt je ontwikkeling van je makerschap in relatie tot het collectief en de wereld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk120,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeBeoordeling artistieke praktijk100,00De aanwezigheid van de student is een vereiste voor dit opleidingsonderdeel. In het geval je gewettigd afwezig bent, dien je zo spoedig mogelijk een attest in via iBamaflex.
Opgelet: een afwezigheidsattest is geen garantie op het slagen voor het opleidingsonderdeel.

Toetsing (tekst)

Op het toonmoment, aan het eind van een maakproject, presenteer je samen met je medestudenten een voorstelling aan de feedbackgevers en een beperkt publiek. De evaluatie gebeurt na het toonmoment in een horizontaal gesprek met de feedbackgevers, en legt de nadruk op weliswaar onverbloemde maar steeds constructieve feedback of feedforward. Je krijgt de kans in een collectieve context en een sfeer van vertrouwen je eigen artistieke stem te ontwikkelen en je te ontplooien als speler/maker.