Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
Spelproject (repertoireonderzoek) 141188/3444/2526/1/89
Studiegids

Spelproject (repertoireonderzoek) 1

41188/3444/2526/1/89
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Spelen en maken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Deroo Sara
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Docenten
Lauranne Paulissen en n.n.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. De bachelor in het drama heeft een eigen kunstenaarsstem in begeleide artistieke projecten.
Je gebruikt de dialoog als bron van creatie.
Je onderzoekt stijltechnieken die de docent aanreikt.
Je diept de verworvenheden van Artistiek project verder uit.
Je ontwikkelt een eigen visie op toneelteksten.
2. De bachelor in het drama beheerst de vaktechnische aspecten van de praktijk.
Je analyseert en bewerkt toneelteksten in relatie tot de wereld vandaag.
Je analyseert en speelt een rol in relatie tot de wereld vandaag.
3. De bachelor in het drama vindt inspiratie in manieren waarop kunstenaars in binnen- en buitenland, in heden en verleden, en in verschillende culturen de wereld verbeelden."
Je ontwikkelt een eigen artistieke visie in relatie tot het podiumkunstenveld en vertaalt deze in theatrale tekens.
5. De bachelor in het drama vindt de eigen kunstenaarsstem in verbinding met de verscheidenheid die de samenleving binnen en buiten de school biedt.
Je verkent dialoogmateriaal buiten de geijkte paden van het westerse toneelrepertoire, van ondergerepresenteerde schrijvers.
Je onderzoekt hoe een tekst gespeeld kan worden in relatie tot de wereld vandaag.
6. De bachelor in het drama onderzoekt kritisch de ontwikkeling van eigen artistiek werk en dat van anderen, kan daarover reflecteren en die reflectie delen.
Je reflecteert over het eigen artistieke parcours en dat van het collectief.
Je doet aan peer feedback.
7. De bachelor in het drama presenteert artistiek werk aan een publiek en is zich bewust van het verband tussen inhoud, vorm en context.
Je maakt in aanwezigheid van publiek ruimtelijke keuzes op de scène (levende dramaturgie).
Je maakt in aanwezigheid van publiek inhoudelijke spelkeuzes op de scène (levende dramaturgie).
Je onderzoekt collectief het verschil tussen intentie en perceptie.
8. De bachelor in het drama gaat uit van de kracht van verscheidenheid en samenwerking met anderen om te groeien in ambacht en kunstenaarschap.
Je onderzoekt het collectieve werken samen met de medespelers en de docent.

Leerinhoud

Aan de hand van een collectief aangelegde databank van teksten uit de wereldtoneelliteratuur ontdek je de betekenis en de rijkdom van ondergerepresenteerde perspectieven. Je leest en bespreekt stukken in collectief verband met de 3 bachelorklassen s&m samen. In een kleinere groep bewerk en repeteer je een stuk naar keuze. Je onderzoekt hoe je kan omgaan met discriminatie en stereotypering in toneelteksten, zowel bij het bewerken van de tekst, als in je spelbenadering. De derde leerfase speelt zich af voor het publiek, in de vorm van open klassen.

Je leert dat meningsverschillen met de medespelers over de tekst de voedingsbodem zijn voor het spel. Er wordt niet gestreefd naar eensgezindheid maar naar vertrouwen en respect voor verschillen. In een open en respectvolle sfeer worden tijdens de repetitie uiteenlopende standpunten over de tekst gedeeld om op de scène de grondstof te worden voor het dramatische conflict. Je leert, naast het vertrouwen in jezelf als scheppend kunstenaar, nu ook te vertrouwen op de creatie van je medespeler. De docent staat je bij in je onderzoek naar je eigen verbeelding, en begeleidt je samen met je collega-studenten in het opzetten van een nieuw bouwwerk. Aan tafel en op de vloer helpt de docent je om je te openen en bewust te maken van de relatie tot jezelf, je medespelers, de toneeltekst en de wereld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk60,00 uren
Werktijd buiten de contacturen120,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeBeoordeling artistieke praktijk100,00De aanwezigheid van de student is een vereiste voor dit opleidingsonderdeel. In het geval je gewettigd afwezig bent, dien je zo spoedig mogelijk een attest in via iBamaflex.
Opgelet: een afwezigheidsattest is geen garantie op het slagen voor het opleidingsonderdeel.

Toetsing (tekst)

Tijdens de open klas, aan het eind van het project, presenteer je samen met je medestudenten aan de feedbackgevers en publiek. De evaluatie gebeurt na de open klas en legt de nadruk op weliswaar onverbloemde maar steeds constructieve feedback en feedforward. Je krijgt de kans in een sfeer van vertrouwen je eigen artistieke stem te ontwikkelen en je te ontplooien als speler/maker.