Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Inleiding tot marketing_FT41205/3474/2526/1/69
Studiegids

Inleiding tot marketing_FT

41205/3474/2526/1/69
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport als Inleiding tot marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van Hasselt Charlotte
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

'Inleiding tot marketing' is een cursus waarin je de basisprincipes van marketing leert en toepast. Je krijgt inzicht in het marketingproces, de opbouw van een marketingplan en de verschillende elementen van de marketingmix: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Daarnaast leer je hoe marketingstrategieën bijdragen aan het behalen van organisatiedoelstellingen en pas je deze kennis toe in praktijkopdrachten. Deze cursus biedt je een sterke basis voor verdere studie en een carrière in de marketingwereld.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je ondersteunt bij sales-, marketing- en/of communicatieactiviteiten gebruikmakend van de passende tools en methoden.
Je legt de basisbegrippen van marketing uit.
Je legt het marketingproces uit.
Je beschrijft de verschillende onderdelen van een marketingplan.
Je beschrijft de verschillende elementen uit de marketingmix (Product, Prijs, Plaats, Promotie).
Je legt uit hoe verschillende marketingstrategieën bijdragen aan het behalen van de organisatiedoelstellingen.
Je gebruikt de inzichten over het element product van de marketingmix in een praktijktoepassing.
Je gebruikt de inzichten over het element prijs van de marketingmix in een praktijktoepassing.
Je gebruikt de inzichten over het element plaats van de marketingmix in een praktijktoepassing.
Je gebruikt de inzichten over het element promotie van de marketingmix in een praktijktoepassing.

Leerinhoud

  • Definitie van marketing en de stappen in het marketingproces
  • De onderdelen van een marketingplan
  • De marketingmix: Product, Prijs, Plaats, Promotie
  • Marketingmodellen en -strategieën
  • Basisbegrippen uit marketing

Studiematerialen (lijst)

Het MarCom-ABCVerplicht€ 30,00
  • Auteur: Charis De Craene, Charlotte Van Hasselt, Chloë Jacobs

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken25,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00

Toetsing (tekst)

Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.