Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Rapid prototyping41219/3524/2526/1/01
Studiegids

Rapid prototyping

41219/3524/2526/1/01
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektronica-ICT, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • IT & Immersive technologies
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Van Battel Sam
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Je leert nieuwe virtuele ideeën en applicaties ontwikkelen op een snelle manier, waarbij je deze concepten aftoetst en bijwerkt op basis van feedback van je doelpubliek.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Analyseren
Identificeert en past de kernprincipes toe van game mechanics in een eenvoudig prototype.
Past inzichten in spelersprofielen en motivaties toe op prototypes.
Reflecteert kritisch op het ontwerpproces en de effectiviteit van het prototype aan de hand van gebruikerstests.
Verantwoordt en weegt verschillende prototyping-methoden af om deze op effectieve wijze in te zettten.
Communiceren
Communiceert een idee mondeling en schriftelijk effectief aan anderen via pitching, documentatie en visuele presentatie.
Ontwerpen
Hanteert een iteratief ontwerpproces door middel van playtesting en het verwerken van feedback in revisies.
Projectmatig samenwerken
Levert een aandeel in een team om een werkend prototype tot stand te brengen.

Leerinhoud

  • game mechanics
  • playtesting
  • revision
  • designing for players
  • level design

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen42,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht50,00Digitaal werkstuk.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00Digitaal werkstuk.
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht20,00Digitaal werkstuk.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00Digitaal.

Toetsing (tekst)

Verplichte aanwezigheid bij de onderwijsactiviteiten
Er wordt een 0 op het deelexamen “vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken” gegeven indien de student 4 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis.
De leerdoelen van dit opleidingsonderdeel kunnen enkel tijdens de onderwijsactiviteiten aangeleerd worden gezien de nood aan de vereiste faciliteiten en de vereiste interactie met de groep en/of lector. Voor een student die 1/3de of meer van de contactmomenten afwezig is, is het niet meer mogelijk om de gemiste onderwijsactiviteiten tijdens de resterende contactmomenten bij te werken.