Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Nederlandse taalvaardigheid 2_FT41249/3474/2526/1/13
Studiegids

Nederlandse taalvaardigheid 2_FT

41249/3474/2526/1/13
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport als Nederlandse taalvaardigheid 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Nelissen Tim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

In dit olod leer je presenteren met aandacht voor non-verbale communicatie, storytelling en interactie met het publiek.
Je maakt kennis met het marketing- en communicatiejargon.
Je leert teksten samenvatten en omgaan met feedback om zo je teksten verder op punt te stellen. Je maakt kennis met verschillende gesprekstechnieken die je kan toepassen in een professionele context.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je communiceert mondeling en schriftelijk op een professionele manier in het Nederlands.
Je communiceert non-verbaal bij presentaties en gesprekken.
Je presenteert op professionele wijze en maakt gebruikt van presentatietechnieken.
Je hanteert mondeling en schriftelijk op een foutloze manier jargon uit het domein van marketing- en communicatie.
Je luistert actief om professionele interacties tot een goed einde te brengen.
Je gebruikt de gepaste vraagtechnieken om professionele interacties tot een goed einde te brengen.
Je vat de essentie van teksten beknopt samen.
Je verwerkt gegeven feedback over ingediende schrijfopdrachten.
Je schrijft diverse teksten met aandacht voor spelling, grammatica.
Je schrijft teksten aangepast aan het opgegeven tekstformat.

Leerinhoud

- presenteren met aandacht voor:
non-verbale communicatie
storytelling
interactie met het publiek

- samenvatten van teksten

- marketing- en communicatiejargon

- luistervaardigheden

- schrijven van teksten

Studiematerialen (lijst)

Het MarCom-ABCVerplicht€ 30,00
  • Auteur: Charis De Craene, Charlotte Van Hasselt, Chloë Jacobs

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken15,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks85,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.