Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Marketingcommunicatie_FT41250/3474/2526/1/47
Studiegids

Marketingcommunicatie_FT

41250/3474/2526/1/47
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport als Marketingcommunicatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van Hasselt Charlotte
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel Marketingcommunicatie behandelt de kenmerken van de verschillende promotie-instrumenten in functie van doelstelling en doelgroep en haalt het belang van merkpositionering en wettelijke voorschriften inzake reclame aan. De student analyseert en evalueert het gebruik van marketing-en communicatie-instrumenten uit een campagne op basis van relevante informatie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je ondersteunt bij sales-, marketing- en/of communicatieactiviteiten gebruikmakend van de passende tools en methoden.
Je benoemt de kenmerken van de verschillende promotie-instrumenten.
Je selecteert het juiste promotie-instrument in functie van doelstelling en doelgroep.
Je kent de wettelijke voorschriften met betrekking tot reclame, zoals reclamecodes en regels voor eerlijke praktijken.
Je verklaart het belang van merkpositionering.
Je beschrijft communicatiemogelijkheden voor een merk op basis van de customer journey.
Je benoemt de kenmerken van verschillende archetypes.
Je analyseert en evalueert het gebruik van marketing- en communicatie-instrumenten uit een campagne op basis van relevante informatie.
Je gebruikt de theoretische basisbegrippen en -terminologie specifiek voor de sector van merkcommunicatie.

Leerinhoud

- Merkcommunicatie
- Merkpositionering
- Wettelijke reclamevoorschriften
- Promotie-instrumenten: kenmerken, doelstelling & doelgroep
- Customer journey

Studiematerialen (lijst)

Het MarCom-ABCVerplicht€ 30,00
  • Auteur: Charis De Craene, Charlotte Van Hasselt, Chloë Jacobs

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00

Toetsing (tekst)

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.