Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Sales: Markt en klant_FT41257/3474/2526/1/91
Studiegids

Sales: Markt en klant_FT

41257/3474/2526/1/91
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport als Sales: Markt en klant
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Lousberg Valesca
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3 + Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van een lab. Dat wil zeggen dat per lab drie opleidingsonderdelen zullen samenwerken vertrekkend vanuit één specifieke opdracht. Elk opleidingsonderdeel wordt apart getoetst.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je ondersteunt bij sales-, marketing- en/of communicatieactiviteiten gebruikmakend van de passende tools en methoden.
Je brengt de koopmotieven in kaart via gericht marktonderzoek.
Je ontwerpt een sellogram.
Je reflecteert over de geschikte steekproef voor het marktonderzoek.
Je identificeert de markt en doelgroep aan de hand van een segmentatie op basis van demografische, geografische, psychografische, en gedragsfactoren.
Je identificeert kansen en bedreigingen aan de hand van een concurrentieanalyse.
Je ontwerpt een salespresentatie voor de verkoopsafdeling op basis van het marktonderzoek.
Je identificeert de geschikte merchandising tools aangepast aan het distributiekanaal.

Leerinhoud

  • Koopmotieven
  • Marktonderzoek
  • Sellogram
  • Steekproeven
  • Marktsegementatie
  • Concurrentieanalyse
  • Salespresentatie
  • Merchandisingtools

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Zie studiewijzer op Digitap