Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Elektriciteit 2 & lab41341/3525/2526/1/68
Studiegids

Elektriciteit 2 & lab

41341/3525/2526/1/68
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Mol Bart
Andere co-titularis(sen): Boeren Roy, De Pauw Erik, Van Goethem Wim, Verhulst Marc
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het OLOD Elektriciteit 2 behandelt de theoretische en praktische kennis van wisselstroomcomponenten en machines.

Het OLOD Elektriciteit 2 bereidt voor op het deskundig meten van monofasige en 3-fasige stromen, spanningen en vermogens met aandacht voor het energetisch aspect. De student voert naar eigen keuze de juiste controlemetingen uit op elektromechanische installaties met aandacht voor veiligheid en zorg voor het te gebruiken gereedschap.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Vakkennis: Je hebt inzicht in hoe elektrische en mechanische onderdelen elkaar beïnvloeden in producten, diensten en systemen en stemt deze op elkaar af.
Je beschrijft de werking van een transformator.
Je beschrijft de werking van een wisselstroommachine.
Je verklaart de basisprincipes bij een driefasige ster- en driehoeksbelasting.
Je verklaart de werking van diverse types AC-elektrische motoren en transformatoren.
2. Installeren: Je installeert een complex elektromechanisch systeem, stelt het in bedrijf en houdt het operationeel.
Je bouwt eenvoudige elektrische AC-schakelschema’s en lost storingen op.
Je integreert verschillende elektrische meettoestellen in een AC-elektrische installatie.
Je sluit aan de hand van kenplaatgegevens de AC-machine correct aan.
4. Analyseren en onderbouwen: Je analyseert zelfstandig een technische vraag of probleem in het kader van een complex elektromechanisch project en stelt technisch onderbouwde oplossingen voor.
Je voorspelt het gedrag van weerstand, spoel en condensator in een wisselspanningskring.
Je analyseert aan de hand van meetgegevens (vermogen, spanning, stroom, faseverschuiving) op een correcte wijze een AC kring.
5. Ontwerpen: Je maakt op een gestructureerde manier ontwerpen in het kader van een elektromechanisch project, kritisch gebruik makend van diverse bronnen.
Je maakt wisselstroomberekeningen met weerstanden, spoelen en condensatoren.
Je berekent de verschillende vermogens.
Je maakt driefasige wisselstroomberekeningen.
Je maakt berekeningen op transformatoren.
Je maakt berekeningen op wisselstroommachines.
6. Gefundeerd kiezen: Je maakt een technisch, duurzaam en economisch gefundeerde keuze uit beschikbare componenten om te integreren in een elektromechanisch systeem.
Je optimaliseert wisselstroomkringen met als doel het slingervermogen te beperken.
9. Communiceren: Je communiceert doeltreffend over elektromechanische producten en ontwerpen, in een internationale context, in het Nederlands en minstens één andere taal.
Je communiceert met de overige groepsleden om een gezamenlijk groepsrapport te realiseren in het labo AC.

Leerinhoud

  • Magnetisme, elektromagnetisme en magnetische inductie
  • Gedrag van een weerstand, condensator en spoel op wisselspanning
  • Vectorieel-, goniometrisch- en complex oplossen van serie-, parallel en gemengde wisselstroomkringen
  • Berekenen van actief, reactief en schijnbaar vermogen
  • Berekenen en verbeteren van de arbeidsfactor
  • Driefasige systemen
  • Studie van de eenfasige transformator: werking, uitvoering en tests
  • Studie van de driefastige transformator: werking en uitvoering
  • Werking van de asynchrone en synchrone motor
  • Soorten en aanloop van de asynchrone en synchrone motor
  • Bouw en beveiliging van de asynchrone en synchrone motor
  • De energie-efficiënte motoren: classificatie en types
  • Aansluiten en karakteristieken opnemen van kooiankermotor, universele motor, enkelfasige motor en transformator.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Het cursusmateriaal wordt via de online leeromgeving ter beschikking gesteld.
  • AP-cursus 'Wisselstroom', departement IO, PBA Elektromechanica
  • Eigen laptop, laptopspecificaties terug te vinden in de startbrochure van de opleiding.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Practicum en/of oefeningen18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen108,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks12,00Praktische opstelling en inzicht
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)18,00Labo (beoordelingscriteria zie cursus)

Toetsing (tekst)

Toegang tot de praktijklessen

  • Was je wettig of onwettig afwezig tijdens de les over de veiligheids- en werkafspraken? Dan kunnen we je omwille van veiligheidsredenen niet toelaten tot de daaropvolgende lessen. Je wordt pas opnieuw toegelaten als je de gemiste les over veiligheid zelfstandig via de online leeromgeving hebt ingehaald. Tot die tijd krijg je een 0-score voor alle gemiste onderdelen van de permanente evaluatie en heb je geen recht op een inhaalmoment.

 

Permanente evaluatie: verplichte aanwezigheid tijdens de labo's en bijhorende consequenties:

  • Aanwezigheid is verplicht tijdens de labo’s omdat tijdens deze contactmomenten praktische beroepsvaardigheden worden aangeleerd die uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten.
  • Bij afwezigheid krijg je een 0-score voor dat onderdeel van de permanente evaluatie.
  • Bij gewettigde afwezigheden moet je het ziekteattest of bewijs van overmacht steeds binnen de 2 kalenderdagen in iBaMaFlex uploaden via de module ‘mijn afwezigheden’ (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). Je duidt vervolgens aan dat je de lessen niet zal kunnen volgen voor dit OLOD. Je kan dan, indien organisatorisch mogelijk, maximum 2 gewettigde afwezigheden inhalen. Hiervoor dien je zo snel mogelijk contact op te nemen met de lector. De behaalde punten van het inhaalmoment vervangen de 0-score van de gemiste evaluatie.
  • Als je de start van dit opleidingsonderdeel hebt gemist omdat je later bent ingeschreven, dan krijg je in overleg met de lector vervangtaken voor de gemiste verplichte aanwezigheden. Hiervoor dien je zo snel mogelijk contact op te nemen met de betrokken lector.

Permanente evaluatie: laattijdig indienen van opdrachten en bijhorende consequenties

  • Het laattijdig (na de deadline) indienen van een opdracht resulteert in een 0-score voor die opdracht. Kan je omwille van medische redenen of overmacht jouw opdracht niet tijdig indienen? Dan moet je het ziekteattest of het bewijs van overmacht binnen de 2 kalenderdagen uploaden in iBaMaFlex via de module ‘mijn afwezigheden’. Bij ‘gevolgen’ kies je de optie ‘Ander’ en schrijf je ‘deadline opdracht’. Je dient de opdracht binnen de 2 kalenderdagen in nadat deze wettige reden is opgehouden te bestaan. Opgelet: attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer overmacht.

 

Inclusieve maatregel extra examentijd

  • Voor alle schriftelijke en digitale ‘kennis- en inzichtstoetsen’ en ‘vaardigheidstoetsen’ binnen en buiten de examenreeks geldt dat de totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/4e extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. Meer info is terug te vinden via de online leeromgeving bij de examenrichtlijnen.