Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Smart Development Project41343/3525/2526/1/39
Studiegids

Smart Development Project

41343/3525/2526/1/39
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vanden Bulcke Carl
Andere co-titularis(sen): Viroux Ivo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar) of 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het OLOD Smart Development Project behandelt het basisgebruik van een microcontroller (rand hardware, programmatie en elementaire schakelingen) en het gebruik van elektronische meetapparatuur uitgaande van een praktische opstelling in een labo. Dit alles resulteert in het uitwerken van een ontwerp met behulp van een lasercutter of 3D printer.

Het OLOD Smart Development Project bereidt voor op het ontwerpen, programmeren, aansluiten en in bedrijf nemen van microcontroller gestuurde schakelingen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Vakkennis: Je hebt inzicht in hoe elektrische en mechanische onderdelen elkaar beïnvloeden in producten, diensten en systemen en stemt deze op elkaar af.
Je werkt met labomeettoestellen en -apparaten zoals multimeters, oscilloscopen, voedingen en signaalgeneratoren.
2. Installeren: Je installeert een complex elektromechanisch systeem, stelt het in bedrijf en houdt het operationeel.
Je maakt met bestaande elektronische en mechanische bouwstenen een werkend geheel.
Je verbindt externe elektronische componenten met een microcontroller, rekening houdend met de technische specificaties.
Je werkt met een mechanische 3D-printer om een ontwerp vanuit inventor vorm te geven
Je werkt met een lasersnijmachine om een ontwerp vanuit inventor vorm te geven.
Je maakt de schakeling van de microcontroller en de randapparatuur van je eigen ontwerp.
4. Analyseren en onderbouwen: Je analyseert zelfstandig een technische vraag of probleem in het kader van een complex elektromechanisch project en stelt technisch onderbouwde oplossingen voor.
Je gebruikt het softwarepakket MultiSim om metingen uit te voeren op uitgewerkte gesimuleerde basisschema’s.
5. Ontwerpen: Je maakt op een gestructureerde manier ontwerpen in het kader van een elektromechanisch project, kritisch gebruik makend van diverse bronnen.
Je schrijft code met de Arduino IDE (Integrated Development Environment) aangepast aan de vereisten van basisschakelingen
6. Gefundeerd kiezen: Je maakt een technisch, duurzaam en economisch gefundeerde keuze uit beschikbare componenten om te integreren in een elektromechanisch systeem.
Je schrijft code met de Arduino IDE (Integrated Development Environment) gebaseerd op een eigen zelfgekozen ontworpen project
7. Meten: Je kiest relevante meetmethodes, voert metingen uit, interpreteert de resultaten ervan correct en formuleert waar nodig voorstellen tot optimalisatie.
Je doet aan foutopsporing binnen de code.
Je meet passieve elementaire basiscomponenten en basisbouwstenen uit.
Je meet het gedrag van actieve elementaire basiscomponenten en basisbouwstenen uit.
9. Communiceren: Je communiceert doeltreffend over elektromechanische producten en ontwerpen, in een internationale context, in het Nederlands en minstens één andere taal.
Je schrijft een technische handleiding voor je ontwerp.

Leerinhoud

  • Arduino IDE, code en basisinstructies
  • Inlezen en aansturen van digitale en analoge input en output
  • Foutopsporing d.m.v. Seriële Monitor
  • Verbinden van de Microcontroller met sensoren en actuatoren
  • Maken van basisschakelingen met microcontroller zoals display, servo en stappenmotor en andere sensoren en actuatoren
  • Sturing d.m.v. externe halfgeleiders, tijdsafhankelijke schakelingen en Spanningsregelaars
  • Klassieke labomeettoestellen en -apparaten zoals multimeter, oscilloscopen, voedingen en signaalgeneratoren
  • Simulatiesoftware (Multisim)
  • Metingen in het tijds- en frequentie domein
  • Mechanisch 3D print, lasercutten
  • Handleiding

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Het cursusmateriaal en extra materiaal worden via de online leeromgeving ter beschikking gesteld.
  • Microcontroller kit moet door de student aangekocht worden.
  • Eigen laptop met Arduino IDE (gratis versie van de software online te downloaden). Laptopspecificaties terug te vinden in de startbrochure van de opleiding.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren
Practicum en/of oefeningen26,00 uren
Werktijd buiten de contacturen114,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)15,00Twee digitale evaluatiemomenten. De student mag Digitap en OneNote gebruiken.
Eerste examenperiodeProjectopdracht50,00Projectdataboek, mondelinge presentatie en digitale vragen over project
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks15,00Digitale evaluatie. De student mag Digitap en OneNote gebruiken.
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00Projectdataboek, mondelinge presentatie en digitale vragen over project
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks20,00Praktische opstelling
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)15,00Labo

Toetsing (tekst)

Algemeen

  • Je haalt jouw Microcontroller kit op tijdens de eerste introductieles.

 

Permanente evaluatie tijdens de contactmomenten en bijhorende consequenties

  • Bij afwezigheid krijg je een 0-score voor dat onderdeel van de permanente evaluatie.
  • Bij gewettigde afwezigheden moet je het ziekteattest of bewijs van overmacht steeds binnen de 2 kalenderdagen in iBaMaFlex uploaden via de module ‘mijn afwezigheden’ (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). Je duidt vervolgens aan dat je de lessen niet zal kunnen volgen voor dit OLOD. Je kan dan, indien organisatorisch mogelijk, maximum 2 gewettigde afwezigheden inhalen. Hiervoor dien je zo snel mogelijk contact op te nemen met de lector. De behaalde punten van het inhaalmoment vervangen de 0-score van de gemiste evaluatie.
  • Als je de start van dit opleidingsonderdeel hebt gemist omdat je later bent ingeschreven, dan krijg je in overleg met de lector vervangtaken voor de gemiste verplichte aanwezigheden. Hiervoor dien je zo snel mogelijk contact op te nemen met de betrokken lector.

 

Permantente evaluatie: laattijdig indienen van opdrachten en bijhorende consequenties

  • Het laattijdig (na de deadline) indienen van een opdracht resulteert in een 0-score voor die opdracht. Kan je omwille van medische redenen of overmacht jouw opdracht niet tijdig indienen? Dan moet je het ziekteattest of het bewijs van overmacht binnen de 2 kalenderdagen uploaden in iBaMaFlex via de module ‘mijn afwezigheden’. Bij ‘gevolgen’ kies je de optie ‘Ander’ en schrijf je ‘deadline opdracht’. Je dient de opdracht binnen de 2 kalenderdagen in nadat deze wettige reden is opgehouden te bestaan. Opgelet: attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer overmacht.

 

Inclusieve maatregel extra examentijd

  • Voor alle schriftelijke en digitale ‘kennis- en inzichtstoetsen’ en ‘vaardigheidstoetsen’ binnen en buiten de examenreeks geldt dat de totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/4e extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. Meer info is terug te vinden via de online leeromgeving bij de examenrichtlijnen.