Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Business Challenge_AA41358/3465/2526/1/96
Studiegids

Business Challenge_AA

41358/3465/2526/1/96
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat accounting administration, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Tyshchenko Ulyana
Andere co-titularis(sen): De Neve Anja, Vermeiren Glenn
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Deze projectweek is een intensieve ervaring voor het leven waarbij je je creativiteit en innovatieve vaardigheden aanscherpen, waarbij je in team werkt en in contact komt met studenten uit andere studierichtingen. Hulpmiddelen, informatie en advies van professionals staan ter beschikking, maar het is aan jou en je groep om een overtuigend strategieplan op te stellen en zo de professionele jury te overtuigen van jullie oplossing/concept. Reële bedrijfsproblemen vragen om creatieve oplossingen. Tijdens dit innovatiekamp word je uitgedaagd om in een multidisciplinair team een innovatieve oplossing te bedenken voor een business case dat door het werkveld wordt aangeleverd. Doorheen de projectweek kan je rekenen op advies van professionals van Vlajo alsook van de lectoren van verschillende graduaatsopleidingen. Op het einde van de projectweek pitch je samen met je groep het uitgewerkt idee voor een jury.  

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je werkt vlot met de meest gangbare boekhoud- en kantoorsoftware en houdt de databanken up-to-date.
Je hanteert de gepaste ICT Tools.
Je communiceert professioneel in het Nederlands zowel intern als extern.
Je hanteert de gepaste zakelijke terminologie.
Je maakt gestandaardiseerde rapporten en analyses op vraag van je leidinggevende en volgt administratieve dossiers op.
Je ondersteunt administratief bij het uitwerken van een business idee.
Je volgt de instructies van de opdrachtgever nauwkeurig op.
Je werkt teamgericht en ethisch correct in een inclusieve beroepsomgeving.
Je beoordeelt de interdisciplinaire samenwerking d.m.v feedback te geven met respect voor ieders competenties en groeikansen.
Je denkt kritisch en houdt rekening met verschillende perspectieven.
Je geeft samen met een interdisciplinair team richting aan het proces door je te houden aan collectieve werkafspraken en deadlines.
Je werkt samen met verschillende diensten uit verschillende vakgebieden.
Je reflecteert over je talenten en groeikansen en neemt initiatief tot bijleren in een steeds veranderende sector.
Je bedenkt een creatieve en duurzame oplossing om een business idee uit te werken.
Je handelt deontologisch correct en respecteert interne en externe procedures.
Je levert de opdrachten op binnen de gevraagde deadlines.

Leerinhoud

Opstartfase: we starten met een teambuilding. Daarna volgt er een opstartpresentatie door de opdrachtgever en worden de verschillende business cases (probleemstelling) toegelicht. De studenten brainstormen een eerste keer rond de probleemstelling. Er worden meerdere inspiratie-cases getoond om de studenten op weg te helpen.
Ontwikkeling van een business idea: de methodiek van het Business Model Canvas wordt toegelicht aan de studenten en de studenten gaan op bedrijfsbezoek bij de opdrachtgever om de business case te doorgronden. Daarna werken de studenten onder begeleiding het Business Model Canvas verder uit. De studenten schrijven een business plan als toelichting bij het Business Model Canvas. Studenten leren The Pitch Canvas kennen, een brainstorming tool voor jonge ondernemers.
Afsluitfase: de studenten pitchen hun business solution voor een jury van deskundigen en hun medestudenten. Er wordt een winnend groepje geselecteerd die met de prijs naar huis mag gaan!

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren40,00 uren
Werktijd buiten de contacturen38,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00Deelname aan alle onderwijsactiviteiten is verplicht. Zie studiewijzer op Digitap voor verdere instructies.