Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Brand DesignLab 341372/3527/2526/1/41
Studiegids

Brand DesignLab 3

41372/3527/2526/1/41
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Lab jaar 2 sem 3: BDL, MDL
    • Lab jaar 2 sem 3: BDL, VDL
  • Microcredential in de grafische en digitale Media
    Keuzeoptie:
    • Advertising
    • Experience
    • Identity
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Claes Saar
Andere co-titularis(sen): Baert Jonas, Draulans Frederik, Druyts Stijn, Van Hecke Bavo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Brand Essentials EN simultaan te volgen met Brand Concept & Storytelling.

Korte omschrijving

In dit vak werk je aan sterke visuele communicatie voor zowel branding, advertising als packaging. Je leert hoe je een merkidentiteit analyseert en vertaalt naar het juiste logo, herkenbare visuele stijlen en overtuigende campagnebeelden.

Daarnaast leer je hoe je commerciële verpakkingen vormgeeft met aandacht voor merkconsistentie, gebruiksvriendelijkheid en technische nauwkeurigheid. Je werkt met bestaande standaarden, past templates aan en realiseert professionele mock-ups.

Zo combineer je creativiteit met technische expertise in twee complementaire domeinen van visuele communicatie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je analyseert de effectiviteit van campagnebeelden in relatie tot merkidentiteit, doelgroep en communicatiedoel.
Je brengt op basis van een reclamebriefing de merkcontext, doelgroep en advertentiedoelstellingen in kaart.
Je past eenvoudige overtuigingsmechanismen met beeld en tekst strategisch toe in een eenvoudig advertisingconcept afgestemd op een specifieke doelgroep.
Explore
Je ontwikkelt conceptuele vaardigheden om symbolische logo’s te ontwerpen die aansluiten bij de merkidentiteit, doelgroep en merkarchetype.
Je verantwoordt je keuze voor een geschikt type logo vanuit de brandingprincipes.
Je stemt de visuele vormgeving af op een gegeven complex merkarchetype met het oog op een consistente en herkenbare merkuitstraling.
Je ontwikkelt een samenhangende visuele stijl op basis van het ontworpen logo die consistent vertaalbaar is naar een relevante merktoepassing.
Je experimenteert met het ontwikkelen van meerdere concepten voor een campagnebeeld op basis van een gegeven merkidentiteit, merkarchetype en doelgroep.
Je demonstreert hoe je een concept visueel en inhoudelijk toepast op een statische reclame-uiting.
Je selecteert een geschikte template voor een verpakking of display.
Je ontwikkelt zelfstandig een verpakkingsreeks met consistente merkuitstraling, aanpast aan verschillende productvarianten.
Materialize
Je stelt een beknopt huisstijlhandboek op waarin je de richtlijnen voor het gebruik van het logo vastlegt en de visuele basiselementen van de huisstijl helder en gestructureerd documenteert.
Je benoemt verschillende types verpakkings- en/of displayoplossingen aan de hand van bestaande standaarden.
Je past een bestaande template aan om een eenvoudige verpakking of display correct uit te werken op maat van een gegeven product.
Je maakt een kwalitatief afgewerkte mock-up van een verpakking die geschikt is voor presentatie.
Je werkt zelfstandig een digitale presentatie van een commerciële verpakkingsreeks uit.
Je past de basisfunctionaliteiten van verpakkingssoftware toe om een 2D-verpakkingsontwerp correct op een bestaande structuur te plaatsen en te visualiseren in 3D.
Communiceren
Je documenteert de visuele en inhoudelijke stijlkenmerken van een complex merkarchetype met aandacht voor het onderbouwen van ontwerpkeuzes.

Leerinhoud

Merkanalyse & merkarchetypes
Logo-ontwerp
Visuele stijl & huisstijlhandboek
Campagnebeeld & reclame-uiting
Verpakkingsdesign
Templates en technische uitvoering
Mock-ups & 3D-visualisatie
Merkconsistentie in branding en packaging

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • Diverse mediabronnen
  • Binnen dit opleidingsonderdeel is er nog een bijkomende kost mogelijk voor een museum-, beurs- of eventbezoek met evt. vervoersonkosten, digitale prints en basis tekenmateriaal.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen44,00 uren
Werktijd buiten de contacturen112,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen.