Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Brand DesignLab 4 - Advertising41373/3527/2526/1/75
Studiegids

Brand DesignLab 4 - Advertising

41373/3527/2526/1/75
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Lab vanaf jaar 2 sem 4: BDL
  • Microcredential in de grafische en digitale Media
    Keuzeoptie:
    • Advertising
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Claes Saar
Andere co-titularis(sen): Draulans Frederik, Van Hecke Bavo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Photo & Compositing.

Korte omschrijving

In dit vak duik je diep in het creatieve proces van reclamecampagnes, met een sterke focus op visuele communicatie. Je leert hoe je een krachtig, merkgericht campagneconcept ontwikkelt dat visueel aanspreekt en strategisch onderbouwd is. Van brainstorm tot beeld: je past creatieve technieken toe om originele ideeën te genereren en vertaalt deze naar een unieke visuele identiteit die de kernboodschap versterkt. Je experimenteert met formats, stijlen en storytelling, en leert hoe je consistente visuele en tekstuele uitwerkingen maakt voor verschillende kanalen, doelgroepen en fases van de customer journey. Je campagne is niet alleen mooi, maar ook slim opgebouwd en overtuigend gepresenteerd.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je vergelijkt relevante mediakanalen voor advertising op basis van hun kenmerken en toepassingsmogelijkheden binnen een campagnecontext.
Je onderbouwt per gekozen mediakanaal welke formats, doelgroepen en strategieën het meest doeltreffend zijn in functie van de campagnedoelstellingen.
Je analyseert de verschillende fases van de customer journey en onderbouwt per fase een passende boodschap, kanaalkeuze en creatieve insteek binnen een advertentiecampagne.
Explore
Je past doelgericht verschillende technieken toe om tot uiteenlopende creatieve en bruikbare campagne-ideeën te komen.
Je ontwikkelt een overkoepelend campagneconcept dat inhoudelijk sterk en merkgericht is, en kan fungeren als basis voor meerdere afgeleiden voor verschillende kanalen en/of doelgroepen.
Je ontwikkelt een unieke visuele identiteit voor een reclamecampagne die aansluit bij de merkidentiteit van het moedermerk.
Je ontwikkelt een reclamecampagne die conceptueel aansluit bij de merkidentiteit van het moedermerk.
Je schrijft originele en prikkelende copy die creatief de kernboodschap van een campagne verwoordt.
Je schrijft consistente, doelgroepgerichte copy voor een meerfasige advertentiecampagne.
Je vertaalt je reclameconcept naar visuele en tekstuele uitwerkingen op gepaste communicatiedragers.
Materialize
Je past de gekozen boodschap, kanalen en creatieve insteken gericht toe in een advertentiecampagne die inspeelt op de volledige customer journey.
Communiceren
Je verdedigt je campagnekeuzes.

Leerinhoud

  • Campagneconcept
  • Creatieve technieken
  • Storytelling in beeld
  • Copy & design
  • Multichannel creatie
  • Customer journey mapping
  • Merkconsistentie
  • Doelgroepgerichte visualisatie

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Online leermateriaal op Digitap
Studiewijzer
Adobe Creative Cloud
Diverse mediabronnen
Binnen dit opleidingsonderdeel is er nog een bijkomende kost voor een (studiereis/excursie/extern project/bezoek/…).

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen48,00 uren
Werktijd buiten de contacturen108,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:
• Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen.