Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Brand DesignLab 4 - Brand Experience41374/3527/2526/1/12
Studiegids

Brand DesignLab 4 - Brand Experience

41374/3527/2526/1/12
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Lab vanaf jaar 2 sem 4: BDL
  • Microcredential in de grafische en digitale Media
    Keuzeoptie:
    • Experience
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Druyts Stijn
Andere co-titularis(sen): Baert Jonas, Debeuf Ann, Hendrickx Sanne, Van Hecke Bavo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Prototype & Visualisation.

Korte omschrijving

In dit vak ontdek je hoe je driedimensionale merkervaringen ontwerpt die zowel visueel overtuigen als inhoudelijk raken. Je leert perspectivische technieken toepassen om vormen realistisch weer te geven en vertaalt merkverhalen naar fysieke ontwerpen zoals verpakkingen, displays en retailconcepten. Je werkt met templates om complexe verpakkingen uit te snijden en ontwikkelt verzorgde mock-ups die technisch kloppen én esthetisch aanspreken. Je verdiept je in unboxing experiences, spatial branding en storytelling, en leert hoe je elk element afstemt op doelgroep en merkwaarden. Duurzaamheid krijgt de nodige aandacht in het ontwerpproces: je creëert ervaringen die niet alleen indruk maken, maar ook kunnen bijdragen aan duurzame gedragsverandering.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Explore
Je past basisprincipes van unboxing toe.
You design an unboxing experience in which each element is tailored to the intended target group and brand values.
Je past basisprincipes van spatial branding toe in een eenvoudig retailconcept.
Je past basisprincipes van storytelling toe in een ruimtelijk ontwerp.
Je vertaalt een verhalend concept voor een merk naar een ruimtelijke ervaring waarin visuele en fysieke elementen samen een gelaagd narratief ondersteunen.
Materialize
Je past perspectivische technieken toe om driedimensionale vormen overtuigend weer te geven op een tweedimensionaal vlak.
Je past een bestaande template toe om een complexe verpakking of display correct uit te werken op maat van een gegeven product.
Je ontwikkelt fysieke mock-ups die technisch correct en esthetisch verzorgd zijn.
Professionaliseren
Je reflecteert kritisch op de afwerking, het materiaalgebruik en de presentatie van je mock-ups.
Ondernemen
Je ontwerpt een consumentervaring die bijdraagt aan de duurzaamheidstransitie en aan duurzame gedragsverandering

Leerinhoud

  • Perspectieftekenen
  • Verpakkingsontwerp
  • Fysieke mock-ups
  • Unboxing experience
  • Spatial branding
  • Storytelling in ruimte
  • Materiaalkeuze & afwerking
  • Retailconcepten
  • Duurzaam ontwerp
  • Merkbeleving

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Online leermateriaal op Digitap
Studiewijzer
Adobe Creative Cloud
Diverse mediabronnen
Binnen dit opleidingsonderdeel is er nog een bijkomende kost voor een (studiereis/excursie/extern project/bezoek/…).

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen48,00 uren
Werktijd buiten de contacturen108,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:
• Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen.