Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Motion DesignLab 341378/3527/2526/1/51
Studiegids

Motion DesignLab 3

41378/3527/2526/1/51
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Lab jaar 2 sem 3: BDL, MDL
    • Lab jaar 2 sem 3: MDL, VDL
  • Microcredential in de grafische en digitale Media
    Keuzeoptie:
    • 2D
    • 3D
    • Video & VFX
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Delafortry Lina
Andere co-titularis(sen): Lefebure Laurens, Leonard Elias
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Software 3D Stills EN simultaan te volgen met Video & VFX Essentials.

Korte omschrijving

Volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Professioneel gebruik van videocamera en audio-opnamemateriaal
  • Professionele videomontage
  • 3D-visualisatie technieken ter combinatie met video
  • Basis compositing technieken om 3D-renderings met foto en video te combineren tot een geloofwaardig geheel
  • Storytelling d.m.v. combinatie van gericht camerawerk, colorgrading en audio
  • 2D-animaties verwerken in video
  • Een huisstijl verwerken in motion graphics
  • Vakkundig in beeld brengen van een verteller
  • Storytelling concepten bedenken en uitwerken voor video
  • Colorgrading en cinematografische keuzes maken om verschillende sferen te bekomen

In deze lessen gebruiken we Adobe Premiere, Davinci Resolve, Adobe After Effects en Adobe Illustrator en Storyboarder.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je vertaalt de visuele identiteit van een opdrachtgever naar concrete ontwerpvereisten op basis van de briefing en mogelijke communicatie-uitingen.
Je formuleert op basis van een briefing bijkomende vragen om de communicatievraag en mogelijke mediaoplossingen te verduidelijken.
Explore
Je vertaalt de eisen en wensen van de opdrachtgever en eindgebruiker naar een passende visuele en technische oplossing op basis van de basisprincipes van design.
Je ontwikkelt personages met herkenbare eigenschappen en motivaties die passen bij het verhaal.
Je ontwikkelt een storyboard afgestemd op een commercieel evenement met aandacht voor passende camerastandpunten, beweging en timing.
Je plant de preproductiefase van een project met overzichtelijke mijlpalen en realistische deadlines.
Je ontwikkelt een passende visuele stijl met doelbewuste keuzes van compositie en cameravoering, op maat van een concrete briefing.
Je past camerastandpunten en belichtingstechnieken creatief aan om het thema en de sfeer van je video visueel te versterken.
Materialize
Je gebruikt originele camerastandpunten om alledaagse momenten sfeervol in beeld te brengen.
Je past correct de belichtingscompensatie toe bij het filmen in wisselende lichtomstandigheden.
Je creëert een gebalanceerde audiomix met eigen opnames, muziek en geluidseffecten.
Je past belichting doelgericht toe tijdens het filmen om de gewenste sfeer te bekomen.
Je past geavanceerde editing technieken toe.
Je past kleurcorrectietechnieken toe om sfeer en emotie te versterken in lijn met de visuele stijl van het project.
Je integreert 3D-animaties in video om informatie helder en visueel aantrekkelijk over te brengen, afgestemd op de visuele identiteit van de klant.
Je integreert 2D-animaties in video om informatie helder en visueel aantrekkelijk over te brengen, afgestemd op de visuele identiteit van de klant.
Professionaliseren
Je reflecteert kritisch op je plannings- en organisatievaardigheden binnen de postproductie.
Je benoemt je sterktes en werkpunten op basis van jouw reflectie.
Communiceren
Je onderbouwt je creatieve keuzes op een professionele manier.
Samenwerken
Je geeft en ontvangt constructieve peer feedback tijdens het productieproces.
Je werkt efficiënt samen in teamverband tijdens de productie van groepsprojecten.

Leerinhoud

In dit vak ontwikkel je creatieve en conceptuele oplossingen op maat van commerciële briefings. Je leert visuele identiteiten analyseren en vertalen naar doeltreffende mediaformats, met aandacht voor storytelling, stijlontwikkeling en doelgroepgerichte communicatie.
Via storyboards, karakterontwikkeling en visuele stijlen werk je aan overtuigende verhaallijnen die aansluiten bij de merkcontext. Je integreert animatie, beeld en geluid tot een helder en aantrekkelijk eindresultaat. Teamwerk, feedback en het onderbouwen van je keuzes vormen een essentieel onderdeel van het proces.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • Binnen dit opleidingsonderdeel is er nog een bijkomende kost mogelijk voor een museum-, beurs- of eventbezoek met evt. vervoersonkosten en/of software plugins.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen44,00 uren
Werktijd buiten de contacturen112,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen.