Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Motion DesignLab 4 - 2D Motion Graphics41380/3527/2526/1/22
Studiegids

Motion DesignLab 4 - 2D Motion Graphics

41380/3527/2526/1/22
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Lab vanaf jaar 2 sem 4: MDL
  • Microcredential in de grafische en digitale Media
    Keuzeoptie:
    • 2D
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Rubberecht Pieter
Andere co-titularis(sen): Joosen Isabelle, Peeters Andreas
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Software 2D Motion Graphics .

Korte omschrijving

In dit vak leer je animatie en motion design toepassen binnen brandingcontexten. Je ontwikkelt explainers, logo-animaties en short form video’s die inhoudelijk helder en visueel samenhangend zijn. Je werkt met aandacht voor timing, storytelling en huisstijl, en stemt je ontwerpen af op de communicatiedoelen van een opdrachtgever. Via een iteratief proces leer je feedback verwerken, ontwerpkeuzes onderbouwen en documenteren. Ook sounddesign komt aan bod, zodat je het volledige productieproces beheerst.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je maakt een grondige analyse van een specifiek onderwerp, doelgroeponderzoek en relevant bronmateriaal die als basis kan dienen om tot helder en relevant videoconcept te komen.
Explore
Je stemt animatie, toon en vormgeving af op de brandingnoden van een opdrachtgever, in samenspraak met derden.
Je formuleert met behulp van AI een helder en gestructureerd scenario waarin de informatieve inhoud logisch wordt opgebouwd en aangepast is aan doelgroep en beschikbare duurtijd.
Je ordent de inhoud van het script visueel in een storyboard en animatic, waarbij je storytellingtechnieken en visuele communicatiemiddelen inzet om de informatie helder en gestructureerd over te brengen.
Je past vormgevingselementen zoals compositie, kleur, textuur en typografie doelgericht toe om een consistente en visueel aantrekkelijke art direction te realiseren binnen je videoproject.
Je documenteert animatieprincipes en stijlafspraken in een motion brandbook dat duidelijke richtlijnen biedt voor consistent gebruik.
Materialize
Je past animatietechnieken toe met aandacht voor timing, precisie en visuele coherentie binnen een brandingtoepassing.
Je creëert een explainer waarin je animatie en motion design-principes doelgericht inzet om de boodschap duidelijk en visueel samenhangend te communiceren.
Je ontwikkelt toepasbare motion designs en templates die visueel en functioneel afgestemd zijn op de communicatiedoelen en huisstijl van een opdrachtgever.
Je ontwikkelt logo-animaties die conceptueel en audiovisueel afgestemd zijn op uiteenlopende merkidentiteiten.
Je ontwikkelt meerdere versies van eenzelfde animatie, waarbij storytelling en beeldopbouw afgestemd zijn op het formaat en het mediakanaal.
Je optimaliseert zelf geselecteerd beeldmateriaal met het oog op visuele kwaliteit, toon en inzetbaarheid in animatie.
Je past motion design-principes toe om beweging, timing en grafische hiërarchie betekenisvol in te zetten ter versterking van visuele identiteit en merkherkenning.
Je brengt fotomateriaal overtuigend tot leven met animatietechnieken in collagestijl, waarbij toon, sfeer en ritme afgestemd zijn op de inhoudelijke context.
Je ontwikkelt een sounddesign dat via timing, balans en toon bijdraagt aan de helderheid en overtuigingskracht van een explainer.
Je implementeert een soundmix waarin voice-over, geluid en muziek in balans zijn en doelgericht bijdragen aan de tone of voice van het onderwerp en het wervende karakter van een short form video.
Professionaliseren
Je verwerkt feedback over meerdere opdrachten heen om je ontwerp- en animatiekeuzes inhoudelijk en visueel te verbeteren op basis van een iteratieve ontwerpaanpak.
Je documenteert ontvangen feedback en reflecteert kritisch op hoe deze je ontwerpkeuzes en proces hebben beïnvloed.
Communiceren
Je vraagt actief en doelgericht feedback in verschillende fasen van je proces, afgestemd op specifieke inhoudelijke of technische noden van elke gekregen briefing.
Je verantwoordt ontwerpbeslissingen met argumentatie over inhoudelijke keuzes, stijl en technische uitvoering in een reflectieve documentatie omtrent de verschillende opdrachten.

Leerinhoud

Volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Toegepaste motion branding
  • Karakter design en karakter animatie
  • Infografische animatie
  • Ontwikkelen van een explainer animatie
  • Mixed Media: creatieve integraties van 2D animaties, foto's en video
  • (Visuele) storytelling
  • Creatief proces inzichtelijk maken d.m.v procesdocument

In deze lessen maken we gebruik van Adobe After Effects, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe Premiere en Storyboarder.
Je leert generatieve AI gebruiken om een script uit te werken.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • Binnen dit opleidingsonderdeel is er nog een bijkomende kost mogelijk voor een museum-, beurs- of eventbezoek met evt. vervoersonkosten en/of software plugins.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen48,00 uren
Werktijd buiten de contacturen108,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen