Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Motion DesignLab 4 - 3D Motion Graphics41381/3527/2526/1/56
Studiegids

Motion DesignLab 4 - 3D Motion Graphics

41381/3527/2526/1/56
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Lab vanaf jaar 2 sem 4: MDL
  • Microcredential in de grafische en digitale Media
    Keuzeoptie:
    • 3D
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Leonard Elias
Andere co-titularis(sen): Delafortry Lina, Lefebure Laurens
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Software 3D Motion Graphics .

Korte omschrijving

Binnen dit olod maak je kennis met toepassingen van 3D animatie die ingezet worden ter communicatie en promotie. Je ontwerpt grafische 3D animaties en bewerkt audiovisueel materiaal met 3D animaties tot een aantrekkelijk geheel. Aan de hand van wekelijkse consulten werk je aan je 3D-projecten. We werken ook aan enkele projecten waarbij 3D animaties en 2D animaties op professionele wijze worden verwerkt in video.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je maakt analyses van de identiteit van een merk.
Je raadpleegt verschillende bronnen op vormgeeflijk vlak binnen de context van de opdracht.
Je houdt rekening met de gewenste functionaliteit en eisen en verwachtingen van de opdrachtgever van de projectopdracht.
Explore
Je kan cinematografische keuzes maken in functie van een briefing.
Je ontwerpt interessante driedimensionale composities voor animaties.
Je integreert testfasen in je ontwerpaanpak om de kwaliteit van je mediaoplossing te versterken.
Je ontwerpt een basisprototype volgens de technische methodes eigen aan het traject.
Je ontwikkelt meerdere concepten in functie van een 3D-toepassing en weegt deze tegenover elkaar af.
Je ontwikkelt een treffende storytelling in functie van een 3D-motion design door het maken van een storyboard.
Materialize
Je past de 3D technieken eigen aan het traject toe in functie van een projectopdracht.
Je gebruikt een realtime engine om een 3D scene te renderen.
Je zet Motion Design Prinicipes in om tot een aantrekkelijke 3D-animatie te komen.
Je creƫert een dynamische audiomix met muziek en geluidseffecten in functie van een promotionele video.
Je kan je eigen 3D beelden combineren met videobeelden tot een passend geheel.
Professionaliseren
Je past je inzichten op vlak van planning- en organisatievaardigheden toe tijdens een opgelegde projectopdracht.

Leerinhoud

Volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:

  • Visualisatie en animatie gericht op een merk
  • 3D-logo animatie
  • Dynamics
  • Infographics in 3D
  • Vertalen van een concept naar verscheidene 3D aspecten die samen een visueel treffend geheel vormen
  • Video combineren met 3D / compositing tot een geloofwaardig geheel
  • Scene building, cameratechnieken en rendering in Unreal

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • Binnen dit opleidingsonderdeel is er nog een bijkomende kost mogelijk voor een museum-, beurs- of eventbezoek met evt. vervoersonkosten en/of software plugins.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen48,00 uren
Werktijd buiten de contacturen108,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen