Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Motion DesignLab 4 - Video & VFX41383/3527/2526/1/27
Studiegids

Motion DesignLab 4 - Video & VFX

41383/3527/2526/1/27
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Lab vanaf jaar 2 sem 4: MDL
  • Microcredential in de grafische en digitale Media
    Keuzeoptie:
    • Video & VFX
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Beyers Aaron
Andere co-titularis(sen): Delafortry Lina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Video & VFX Advanced.

Korte omschrijving

Bij deze lessen zetten we met analyses en oefeningen verdere stappen in de wereld van de videoproductie op technisch en creatief vlak.
We leren doelgerichte verhalen creëren volgens de gekende workflows en in functie van concrete merken en producten.
We voegen visuele effecten toe, zoals green key en color grading, om de video’s op een gestructureerde en professionele manier af te werken.

In deze lessen gebruiken we Adobe Premiere, Adobe After Effects, DaVinci Resolve en Storyboarder.



OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je analyseert een video om beeldstructuur, doel en technische aanpak te identificeren.
Explore
Je bepaalt een visuele stijl en tone-of-voice die aansluiten bij de doelgroep en merkidentiteit.
Je past de drie-akte structuur toe in je screenplay en integreert subplots die het hoofdverhaal versterken en verdiepen, met speciale aandacht voor visuele storytelling technieken.
Je ontwikkelt een samenhangende wereld met consistente visuele elementen en een sfeer die de beleving van het verhaal versterkt.
Je ontwikkelt een storyboard waarin VFX-gebruik en informatieve visuals narratief ondersteund worden.
Je ontwerpt kwalitatieve motion graphics die inhoudelijk en visueel passen bij een testimonial of interview.
Je past camera- en lenskeuzes toe in functie van diepte, sfeer en boodschap.
Materialize
Je beheerst de vaardigheden om een kwalitatieve montage te maken in lijn met je gekozen stijl.
Je past grading toe op greenkey-opnames om een visueel geloofwaardige en naadloze integratie in de scène te realiseren.
Je voert VFX-correcties uit om chromakey-beelden geloofwaardig te integreren in een andere video.
Je voert een greenkeyshoot uit met aandacht voor licht, kleding, achtergrond, en schaduwwerking.
Je past speciale effecten toe in lijn met je visuele concept.
Je bewaakt de technische kwaliteit van je beelden.
Je past feedback gericht toe om je montage of compositingwerk te verbeteren in aanloop naar publicatie.
Professionaliseren
Je organiseert en beheert je projectbestanden volgens een gestructureerde postproductieworkflow.
Je reflecteert op je inhoudelijke keuzes, ontwerpaanpak en leerproces in een visueel of schriftelijk verslag.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • Binnen dit opleidingsonderdeel is er nog een bijkomende kost mogelijk voor een museum-, beurs- of eventbezoek met evt. vervoersonkosten en/of software plugins.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen48,00 uren
Werktijd buiten de contacturen108,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen