Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Visual Designlab 341385/3527/2526/1/95
Studiegids

Visual Designlab 3

41385/3527/2526/1/95
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Lab jaar 2 sem 3: BDL, VDL
    • Lab jaar 2 sem 3: MDL, VDL
  • Microcredential in de grafische en digitale Media
    Keuzeoptie:
    • Information
    • Interaction
    • Visual Experience
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: De Vuyst Marijke
Andere co-titularis(sen): Gombeer Wim, Gossé Joke, Stoops Tim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Interaction Essentials EN simultaan te volgen met Information Essentials.

Korte omschrijving

In Visual Designlab 3 werk je aan één overkoepelend grafisch project, gebaseerd op een inhoudelijke context. De eerste weken ontwikkel je een eigen concept op basis van onderzoek, analyse en interpretatie. Vanuit dat concept werk je verder aan verschillende grafische deliverables die samen één geheel vormen. Je maakt ontwerpen die duidelijk communiceren én die de gebruiker actief betrekt.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je analyseert de briefing, context en doelgroep om de ontwerpvraag scherp te stellen.
Je definieert relevante ontwerpcriteria op basis van gebruikersonderzoek.
Je onderzoekt visuele en inhoudelijke referenties als input voor conceptontwikkeling.
Je ontwikkelt een inhoudelijk sterk en relevant concept op basis van onderzoek en interpretatie.
Je formuleert een duidelijke ontwerpvisie waarin concept, doelgroep en communicatie samenkomen.
Explore
Je schetst ideeën op analoge wijze als start van het creatieve proces.
Je experimenteert met vorm, typografie, kleur en beeld in functie van het concept.
Je test verschillende visuele talen aan de hand van communicatie-en gebruiksdoelstellingen.
Je selecteert een passende visuele richting op basis van inhoudelijke en vormelijke analyse.
Je bouwt iteraties en prototypes op die het concept tastbaar en testbaar maken.
Je verwerkt inzichten uit experimenten en feedbackmomenten in het verdere ontwerp.
Materialize
Je realiseert grafische deliverables die inhoudelijk en visueel samenhang vertonen.
Je test het ontwerp met gebruikers en stakeholders om effectiviteit te meten.
Je verfijnt het eindproduct op basis van testresultaten, feedback en kwaliteitscriteria.
Professionaliseren
Je organiseert het ontwerptraject zelfstandig en bewaakt planning en voortgang.
Je reflecteert kritisch op de eigen werkwijze.
Communiceren
Je onderbouwt je ontwerpkeuzes op een heldere manier.
Je integreert verschillende soorten feedback constructief in het proces.

Leerinhoud

  • Conceptontwikkeling
  • Layout, typografie, kleur
  • Maken van beelden met verschillende technieken (fotografie, illustratie en visuele typografie,…)
  • ...

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • Diverse mediabronnen
  • Binnen dit opleidingsonderdeel is er nog een bijkomende kost voor
  • een bezoek in functie van de opdracht.
  • (test)prints
  • basis teken-/schetsmateriaal, schetsboek, ...

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen44,00 uren
Werktijd buiten de contacturen112,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00Indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen.