Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Design Context 341394/3527/2526/1/13
Studiegids

Design Context 3

41394/3527/2526/1/13
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Druyts Stijn
Andere co-titularis(sen): Debeuf Ann
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In de tweede trajectschijf van je opleiding GDM gaan we aan de slag om je blik op 'ontwerpen' te verruimen. Deze reeks hoorcolleges bieden je inzicht in de culturele, historische, maatschappelijke en technologische context van design. Vanuit verschillende invalshoeken leer je kritisch reflecteren op het vakgebied en je rol als ontwerper in de wereld van vandaag én morgen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je herkent hedendaagse kunststromingen, designstijlen, pioniers en representatieve werken in actueel visueel bronmateriaal (2000–nu).
Je verklaart hoe maatschappelijke thema’s (zoals inclusiviteit, duurzaamheid, globalisering) vorm krijgen binnen hedendaags design.
Je verbindt actuele designstromingen met bredere historische ontwikkelingen in kunst en design.
Je evalueert de rol en verantwoordelijkheid van de hedendaagse designer binnen een gemedialiseerde en ethisch complexe samenleving.
Ondernemen
Je herkent verschillende concepten en modellen rond duurzaamheid.
Je illustreert hoe communicatie, marketing en grafisch ontwerp kunnen bijdragen aan de duurzaamheidstransitie en aan duurzame gedragsverandering.
Je herkent de duurzaamheidsstappen en -strategieën in de verschillende fases van het designproces
Je benoemt de ethische en morele verantwoordelijkheden van de designer.
Je analyseert hoe digitale media en technologie (zoals social media, AR/VR, AI, open source) invloed hebben op hedendaagse designstijlen en -praktijken.

Leerinhoud

In 6 lessen werken we aan jouw ecogeletterdheid.

De design thinking methode wordt uitgebreid met nieuwe stakeholders in het ontwerpproces: planet & people.Aan de hand van duurzaamheidsraamwerken krijg je zicht op de complexe uitdagingen en de noodzaak van milieubewust handelen. We zoomen in op de specifieke duurzaamheidsuitdagingen binnen ons vakgebiek en de rol van grafische communicatie op (onverantwoorde) consumptie. We kijken niet enkel naar wat Circulaire Economie is, en wat de bijhorende R-strategieën zijn maar gaan ook op zoek naar innovatieve en creatieve mogelijkheden binnen de CE.


In 6 lessen Design, Kunst & Visuele Cultuur van 2000 tot 2025 bouwen we verder op de basis cultuurgeschiedenis die je legde in Design Context 2.

We onderzoeken hoe design, kunst, media en visuele cultuur zich de afgelopen 25 jaar radicaal hebben getransformeerd. Van de opkomst van sociale media en de iPhone tot virale kunstwerken, digitaal activisme en artificiële intelligentie: we analyseren hoe beeldcultuur vandaag tot stand komt en functioneert. We kijken daarbij zowel naar grafisch en interactief design als naar hedendaagse kunst, memes, mode, branding, digitale platformen en AI-gegenereerde beelden. Hoe positioneren kunstenaars en ontwerpers zich in een wereld die draait op clicks, zichtbaarheid en algoritmes? En hoe verandert dat onze rol als designer?

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Diverse mediabronnen
  • Binnen dit opleidingsonderdeel is er mogelijk nog een bijkomende kost voor een museumbezoek met evt. vervoersonkosten.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges22,00 uren
Werktijd buiten de contacturen56,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Deel 1 - Digitaal
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Deel 2 - Digitaal
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Deel 1 - Digitaal
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Deel 2 - Digitaal

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de toets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.