Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Multidisciplinair Lab36597/3527/2526/1/69
Studiegids

Multidisciplinair Lab

36597/3527/2526/1/69
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: De Clerck Lies
Andere co-titularis(sen): Baert Jonas, Claes Saar, Draulans Frederik, Druyts Stijn, Stoops Tim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

De basis van ontwerpdenken heb je gelegd in DesignContext 1, je deed ervaring op in de verschillende labprojecten en dus is het nu tijd om de kennis en expertises te bundelen in een nieuwe multidisciplinaire samenwerking.

In het vak 'Multidisciplinair Project' werk je gedurende een designsprint van een week intensief samen met studenten uit verschillende labs rond een ontwerpprobleem. Je verkent het probleem, genereert ideeën en komt tot een concept dat je aftoetst bij je doelpubliek en daarna verder optimaliseert.

Vlot samenwerken is key in dit project. Daarom reiken we jou enkele theoretische kaders aan alsook een toolset die je toelaat om efficiënt te werken, kansen maximaal te benutten en creatieve vrijheid te vinden met je team. We willen dat je in deze week niet alleen veel leert, maar ook vooral plezier beleeft aan het samenwerken, ontdekken en maken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Professionaliseren
Je definieert samen met je multidisciplinair team het kernprobleem en vertaalt dit snel naar een duidelijk en gedeeld concept.
Je onderzoekt binnen het gekozen concept verschillende oplossingsmogelijkheden die je uitwerkt in één duidelijke richting uit tot een testbaar prototype.
Je verwerkt feedback van je stakeholders om je oplossing gericht te verbeteren.
Je past een actuele projectmanagement tools toe om binnen een korte designsprint tot resultaten te komen.
Communiceren
Je ontwikkelt samen met je team een overtuigende pitch die helder communiceert wat de meerwaarde van jullie concept is.
Je creëert visueel sterk, crossmediaal presentatiemateriaal.
Samenwerken
Je verdeelt teamrollen op basis van talenten en expertises.
Je reflecteert op groepsdynamiek en stelt optimalisaties voor.
Ondernemen
Je evalueert relevantie en impact van de gekozen oplossing.

Leerinhoud

Volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:

  • rollen en taken binnen een team
  • je eigen sterktes en valkuilen m.b.t. teamwerk
  • aanpak en tools bij kortstondige samenwerkingen zoals deze designsprint
  • de expertises en talenten binnen een team combineren met als eindresultaat een ontwerpoplossing waarbij ieder een volwaardig heeft aan bijgedragen
  • motiveren, aansturen van anderen en vertrouwen hebben in teamgenoten
  • pitchen en presenteren als groep

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • Diverse mediabronnen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren35,00 uren
Werktijd buiten de contacturen43,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00o.w.v. het multidisciplinair groepswerk, is de organisatie van een tweede examenkans onmogelijk.

Toetsing (tekst)

Verplichte aanwezigheid: Jouw aanwezigheid is noodzakelijk tijdens de lesactiviteit om de beoogde leerdoelen te bereiken.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen.