Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Design Context 441400/3527/2526/1/23
Studiegids

Design Context 4

41400/3527/2526/1/23
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Van Hecke Bavo
Andere co-titularis(sen): Delafortry Lina, De Vuyst Marijke, Gombeer Wim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In de tweede trajectschijf van je opleiding GDM gaan we aan de slag om je blik op 'ontwerpen' te verruimen. Deze reeks hoorcolleges bieden je inzicht in de culturele, historische, maatschappelijke en technologische context van design. Vanuit verschillende invalshoeken leer je kritisch reflecteren op het vakgebied en je rol als ontwerper in de wereld van vandaag en morgen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Samenwerken
Je past je vakinhoudelijke kennis en vaardigheden toe in een multidisciplinair team om samen een praktisch, probleemoplossend voorstel te ontwikkelen, waarbij de bijdrage van elk teamlid effectief wordt geïntegreerd. (Hackaton)
Je toont je vermogen om effectief samen te werken met peers uit andere disciplines door ten minste één gezamenlijk project of initiatief te realiseren. (Hackaton)
Ondernemen
Je beheerst de basiselementen van beeldtaal.
Je brengt visuele impressies uit actuele tentoonstellingen of musea in verband met de theoretische kaders rond beeldtaal.
Je legt verbanden tussen beeldstrategieën en hun impact op maatschappelijke thema’s, identiteit, of consumptiecultuur binnen de media- of designpraktijk.
Je selecteert doelgericht een aantal innovatieve tools ter optimalisatie van het creatieve proces.
Je interpreteert de betekenis en werking van stilstaand en bewegend beeld aan de hand van theoretische kaders zoals semiotiek, storytelling en kleurpsychologie.
Je interpreteert de ethische, maatschappelijke en toekomstige uitdagingen van innovatieve technologie op jouw context als toekomstig ontwerper.
Je brengt actuele technologie in verband met de creatieve workflow, van concept tot productie.

Leerinhoud

In 6 sessies beeldtaal & semiotiek bekijken en analyseren we bekende foto’s, kunstwerken, filmfragmenten, logo’s, symbolen en diverse grafische uitingen uit de twintigste en eenentwintigste eeuw. Je leert hoe je diverse boodschappen analyseert en je krijgt een inkijk in hedendaagse beeldtaal. We kijken o.a. naar compositie, vorm en kleur, kadrage en typografie in zowel stilstaande als bewegende beelden. We luisteren naar de audiosporen in epische filmfragmenten, analyseren belangrijke openingstitels en zoeken naar “tekens” in de scenografie. De Gestalttheorie, Semiotiek, Visuele retorica

Tijdens 6 sessies rond innovatie en technologie ontvangen we verschillende gastsprekers uit het werkveld die hun ervaring delen rond actuele technologische ontwikkelingen waar jij als potentiële mediadesigner maar beter op voorbereid bent.

Naast de hoorcolleges krijg je binnen dit olod ook de kans om je kennis en expertise te bundelen en in te zetten tijdens de Sustainable Minds Hackaton.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Diverse mediabronnen
  • Binnen dit opleidingsonderdeel is er mogelijk nog een bijkomende kost voor een museumbezoek met evt. vervoersonkosten.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Vormen van groepsleren6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen48,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Digitaal
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Digitaal
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00o.w.v. het multidisciplinair karakter, is de organisatie van een tweede examenkans voor dit onderdeel onmogelijk.

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de kennis- en inzichtstoets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen