Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
Masterproef Drama41434/3502/2526/1/93
Studiegids

Masterproef Drama

41434/3502/2526/1/93
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve master muziek en podiumkunsten
    Afstudeerrichting:
    • Drama
  • Master in het drama, trajectschijf 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 21 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Delnaet Jurgen, Deroo Sara, Helsen Andries, Van den Eede Louise
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester) of 15.03.2026 (2de semester) of 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 630,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Je ontwikkelt autonoom een eigen artistieke praktijk, gedragen door ambacht en gedreven door een eigen kunstenaarsstem.
1.1 Je toont persoonlijke fascinaties, noodzaak, ideeën en verbeelding in artistiek werk.
1.2 Je zet vaktechnische aspecten van stem, lichaam en artistieke discipline bewust en innovatief in bij artistieke creatie.
1.3 Je realiseert artistieke doelen en je creëert betekenis in respectvolle en flexibele samenwerking met anderen.
1.4 Je houdt bij creatie rekening met de specifieke artistieke en maatschappelijke omstandigheden.
1.5 Je onderzoekt het spanningsveld tussen de eigen intentie en de perceptie ervan door een publiek, en je scherpt de artistieke creatie in functie daarvan aan.
2. Je neemt eindverantwoordelijkheid bij het creëren van (collectief) artistiek werk.
2.1 Je initieert vanuit de eigen discipline (interdisciplinaire) samenwerkingsverbanden.
2.2 Je leidt die initiatieven in samenwerking met anderen naar een einddoel.
2.3 Je geeft strategisch, flexibel en respectvol sturing aan de verschillende rollen, verantwoordelijkheden, belangen en kwaliteiten in artistieke projecten.
2.4 Je initieert het geven en ontvangen van feedback op een constructieve manier.
2.5 Je komt op een adequate manier op voor eigen waarden en behoeften.
3. Je reflecteert over het eigen kunstenaarschap in een wereld van verscheidenheid en je gaat in dialoog met het kunstenveld, het publiek en diverse kritische stemmen.
3.1 Je verwoordt en belichaamt de eigen artistieke identiteit, ambities en kwaliteiten tegenover diverse derden binnen en buiten het artistieke proces.
3.2 Je positioneert het eigen werk in een verscheiden artistieke, (inter)culturele en maatschappelijke context, en onderbouwt de gemaakte keuzes.
3.3 Je gebruikt feedback en dialoog om zich verder te ontwikkelen en te positioneren.
4. Je stelt de nodige onderzoeksvragen om tot kunstcreatie te komen.
4.1 Je vertrekt van voortdurende reflectie over eigen je ontwikkeling, je positie en je werk in de context van kunst en maatschappij, om nieuwe uitdagingen te formuleren.
4.2 Je komt vanuit een wakkere houding tot nieuwe onderzoeksvragen binnen de eigen discipline en de werk- en leefcontext.
4.3 Je zet (mee) praktijkgericht onderzoek op en voert dat uit.
5. Je ziet het verband tussen artistiek werk en maatschappelijke en professionele contexten, en je integreert dat inzicht ter verdieping van de eigen creatie.
5.1 Je plaatst eigen werk en kunstenaarschap in een (inter)cultureel, maatschappelijk en internationaal perspectief.
5.2 Je gebruikt uiteenlopende bronnen om de artistieke creatie te voeden.
5.3 Je levert een bijdrage aan het vakgebied en de maatschappij.
6. Je bent organisatorisch en communicatief zelfredzaam in een interdisciplinair en (inter)nationaal werkveld.
6.1 Je genereert bekendheid voor eigen werk via gerichte communicatie.
6.2 Je ziet kansen binnen en buiten het steeds veranderende werkveld en zet die om in concrete acties.
6.3 Je bouwt een relevant (inter)nationaal netwerk op en onderhoudt dat.
6.4 Je hebt kennis van organisatorische en financiële aspecten van het werkveld.

Leerinhoud

Je realiseert samen met medestudenten artistiek werk binnen een (of meerdere) gekozen drama-discipline(s) en presenteert dat samen met hen openbaar op een podium. Je bepaalt zelf, in samenspraak met je team, inhoud en vorm van het artistiek concept en onderzoekt de grenzen en mogelijkheden van het vakgebied. Je gaat daarbij uit van persoonlijke en collectieve noodzaak, en artistieke en vormelijke relevantie. Je maakt een planning op voor repetities en presentaties, je levert communicatiemateriaal aan, en neemt initiatieven tot samenwerking en netwerking. Je verhoudt je tot alle betrokkenen aan het project en communiceert helder over je project, zowel op vlak van inhoud, planning als presentatie. Je werkt intensief samen en houdt je aan de opgegeven deadlines en de in samenspraak opgemaakte planning en presentatieplek.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen610,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeBeoordeling artistieke praktijk100,00