Is Performance iets voor jou?
Voel je je zoekend in je artistieke praktijk – vast in een stijl, verlamd door overdenken, of ontmoedigd door het idee dat kunst altijd een concept moet hebben of de kunstenaar een genie moet zijn? Dan is deze cursus er om het essentiële plezier van het maken terug te vinden en je werk open te breken.
Ben je vooral geïnteresseerd in performance voor publiek of camera, werk je al procesmatig binnen een conceptueel kader, of ben je tevreden met je huidige praktijk? Dan zal deze cursus waarschijnlijk niet aansluiten bij je verwachtingen.
Dit keuzevak benadert performance op een ongebruikelijke manier: niet als gescripte of gechoreografeerde voorstelling, maar als een zelfgestuurde handeling in privé, waarbij de kunstenaar zelf de enige toeschouwer is – gedreven door nieuwsgierigheid naar wat de actie kan losmaken.
Hoe kan je kandideren?
De format laat slechts een beperkt aantal deelnemers toe. Bezorg daarom aan yuki.okumura@ap.be voor 15/9/2025 (11:59pm) volgende informatie: 1. een korte tekst (max. 250 woorden) waarin je aangeeft welke moeilijkheden je hebt ervaren in je artistiek werk, 2. en enkele beelden of links die dat artistiek werk illustreren. Uiterlijk op 19/9/2025 verneem je of je kan starten in deze interstudio-cursus.
Artistieke Praktijk
Op basis van een reeks thuis- en klasopdrachten rond vier vormen van performativiteit (passief, interactief, auto-actief en contra-actief), werk je – ondersteund door fysieke en mentale oefeningen – aan het ontwikkelen van eigen performatieve projecten. Je speelt bijvoorbeeld historische performances na of herschrijft bestaande kunstenaarsinterviews om een eigen stem te vinden. In overleg met de docent verfijn je zo je artistieke focus en verdiep je je performatieve praktijk.
Aan het einde van elke fase deel je je werk met de groep. Dit kan live gebeuren of via fysieke resultaten of sporen van je performance. Hoewel performance vaak een persoonlijke handeling is, krijgt het delen ervan een eigen waarde: het nodigt anderen uit om een gelijkaardig proces te doorlopen of stimuleert hen tot het ontwikkelen van eigen ideeën. Tijdens of na de cursus kan een kleinschalige presentatie of tentoonstelling worden opgezet om het werk van de studenten zichtbaar te maken.
Lezingen en/of werkcolleges
In de lezingen worden zowel historische als hedendaagse performatieve praktijken belicht. We verkennen de genealogie van performativiteit binnen verschillende disciplines, met thema’s zoals action painting (Pollock, Rosenberg), experimentele muziek (Cage), happenings (Kaprow, Hi-Red Center), Fluxus (Brecht, Yoko Ono), postmoderne dans (Yvonne Rainer, Steve Paxton, Simone Forti, Trisha Brown), conceptuele kunst (Douglas Huebler, Vito Acconci, On Kawara, Lee Lozano), videokunst (Bruce Nauman, Bas Jan Ader, Peter Campus), mode (Martin Margiela, A.F. Vandevorst), institutionele kritiek (Michael Asher, Andre Cadere), lecture performance (Hito Steyerl, Walid Raad) en gedelegeerde performance (Tino Sehgal, Alexandra Pirici, Claire Bishop).
Daarnaast is er minstens één gastlezing waarin een kunstenaar zijn of haar eigen performatieve praktijk toelicht.
Individuele tutorials worden op maat voor elke student aangeboden.