Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Content Marketing27056/3521/2526/1/85
Studiegids

Content Marketing

27056/3521/2526/1/85
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 2+3CC
    • Keuzepakket 2+3PRV
    • Keuzepakket 2CC
    • Keuzepakket 2PRV
    • Keuzepakket CC - 360°-/andere bach
    • Keuzepakket PRV - 360°/ andere bach
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van Gils Chris
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

In de nieuwe mediacontext zijn het niet langer enkel de officiële of professionele mediagroepen die content produceren: sterke verhalen, slimme dossiers, boeiende achtergrondartikels, meeslepende interviews…

Steeds meer bedrijven, merken en overheden gebruiken redactionele content als communicatiemiddel om hun doelgroepen te inspireren, informeren en entertainen. Meer nog: bedrijven, merken en overheden zullen verplicht worden te communiceren over hun duurzaamheidsinspanningen.

Merken creëren hun eigen sterke contentverhalen en duurzaamheidsnarratief en worden zo zelf belangrijke spelers binnen het medialandschap.

In het vak Content Marketing maak je kennis met deze nieuwe mediadiscipline en leer je ze zelf toepassen in de praktijk.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je bouwt een sterk narratief op dat geloofwaardig, onderbouwd, transparant en authentiek het verhaal van de duurzaamheidsinspanningen van een organisatie of merk vertelt, zonder daarbij te vervallen in greenwashing of greenhushing.
Je creëert content die duurzaam is, zowel in de boodschap als in de productiemethodes.
Je ontwikkelt strategieën waarbij marketing en communicatie bijdragen aan het langetermijnwelzijn van zowel 'people' als 'planet
Je bedenkt en ontwikkelt een creatief visueel concept of format. Je hebt kennis van beeldopbouw en beheerst de basistechnieken van fotografie, AV, lay-out en grafische vormgeving om eenvoudige visuele communicatiemiddelen zelf te creëren. Voor complexere taken werk je efficiënt samen met specialisten.
Je creëert zelfstandig content in lijn met de contentmarketing voor verschillende kanalen.
Je schrijft vlotte, en doelgroepgerichte teksten in meerdere vreemde talen.
Je stelt een editorial content plan op in het Engels.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je maakt strategische en redactionele keuzes om de gewenste doelstellingen en doelgroepen te bereiken.
Je bespreekt de belangrijkste bronnen, thoughtleaders, experten en organisaties binnen de contentmarketingindustrie.
Je optimaliseert contentstrategieën om meer engagement te creëren bij huidige en toekomstige klanten.
Je ontwikkelt creatieve of innovatieve oplossingen voor communicatieproblemen binnen een contentmarketingaanpak.
Je werkt een distributieplan uit binnen een contentmarketingstrategie.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken80,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks20,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks80,00