Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
Rooted in Research by Thinking Tools41524/3443/2526/1/74
Studiegids

Rooted in Research by Thinking Tools

41524/3443/2526/1/74
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • aan opleidingsonderdelen naar keuze
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Keuzepakket:
    • Elective courses
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Humblet Steven
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In Rooted in Research ga je aan de slag met artistiek onderzoek in een interdisciplinaire context. Je werkt samen met studenten uit andere disciplines, deelt ideeën, reflecteert samen en leert vanuit verschillende perspectieven kijken. Een kunstenaar-onderzoeker begeleidt het proces en laat je kennismaken met de wereld van artistiek onderzoek. Zo scherp je niet alleen je blik, maar ook je manier van denken, praten en samenwerken als kunstenaar. Je ontwikkelt een onderzoekende houding binnen de veilige en reflectieve leeromgeving in de Academie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA4 - Een kritische en onderzoekende houding ontwikkelen en aanscherpen ten opzichte van ontwerpen en/of realisaties die voortkomen uit beeldende experimenten en onderzoek, emotie en intuïtie.
Je maakt kennis met de praktijk van artistiek onderzoek en je verkent hoe onderzoek en artistieke creatie elkaar kunnen versterken.
Je reflecteert kritisch op je eigen werkproces en op het werk van medestudenten, met aandacht voor inhoudelijke onderbouwing en context.
Je luistert actief naar anderen, gaat constructief in dialoog en verwerkt feedback op een kritische en reflectieve manier.
BA6 - Het karakteristieke van persoonlijke ontwerpen en/of realisaties vatten en op geëigende wijze communiceren.
Je formuleert en communiceert je ideeën helder, zowel mondeling als visueel.
Je brengt je eigen artistieke visie en expertise in een interdisciplinaire context, en je staat open voor andere perspectieven en praktijken.
BA7 - Het eigen artistieke project kunnen organiseren in samenspraak met anderen. 
Je ontwikkelt een open houding ten aanzien van samenwerking en durft je positie als maker ter discussie te stellen.
Je werkt (samen) aan het ontwikkelen, plannen en eventueel realiseren van een artistiek concept dat vertrekt vanuit onderzoekende vragen.

Leerinhoud

Rooted in Research by Thinking Tools: Stof

In dit keuzevak staat stof centraal – dat alomtegenwoordige, vormeloze element dat ons dagelijks omringt en ons niet aflatend bestookt, hoe vaak we ook schoonmaken. De vormeloosheid irriteert en stoot af. We huiveren bij de aanblik van zoveel dode materie die zich eindeloos en onvermoeibaar op alles lijkt neer te zetten. Die huiver suggereert dat er iets op het spel staat in onze ontmoeting met stof.

Samen onderzoeken we wat stof precies is – in zijn vele gedaanten. We analyseren onze complexe verhouding ertoe, we duiken in wetenschappelijke inzichten over de eigenschappen van stof, en we gaan in gesprek met kunstenaars die ermee werken. Daarna gaan we zelf aan de slag.

We lezen enkele teksten die ons helpen om stof beter te begrijpen, organiseren een ‘stof-safari’ binnen en buiten de campus, analyseren onze vondsten onder de microscoop, en werken toe naar een artistieke interventie met of rond stof. Het artistieke traject wordt begeleid door de kunstenaars Stefan Klein en Jenny Åkerlund.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Je moet zelf geen boeken aanschaffen; De docent voorziet de nodige lectuur uit volgende publicaties:

  • Michael Marder, Dust, Bloomsbury, London, 2022
  • Stefan Klein in conversation with Dr. Andreas Rauh, AW: [EXT] Re: [EXT] Re: [EXT] Re: [EXT] Re: [EXT] Re: [EXT] Re: [EXT] RE: WG: CFP: THEORY MATERIALIZED – ART-OBJECT THEORIZED (Reflections on dust between art and theory)
  • Yves Alain-Bois, Rosalind Kraus, Formless. A User’s Guide, Zone Books, 2000
  • David Campany, a Handful of Dust, MACK, 2017

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren26,00 uren
Werktijd buiten de contacturen49,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks50,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00Consistente aanwezigheid en actieve participatie zijn een voorwaarde.

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie: actieve participatie en reflectie in de groep (50%).
Eerste examenkans: presentatie van je artistieke praktijk en verworven inzichten (50%).

Bij het niet slagen in de eerste examenperiode kan je voor de tweede examenkans enkel je presentatie hernemen. Er is geen vervangopdracht voor permanente evaluatie mogelijk.