Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
DWO - didactiek en pedagogiek 141593/3450/2526/1/43
Studiegids

DWO - didactiek en pedagogiek 1

41593/3450/2526/1/43
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Smits Femke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel staat het creëren van een krachtige leeromgeving centraal. Je ontwikkelt basiskennis en -vaardigheden om jonge kinderen op een kwaliteitsvolle pedagogisch-didactische manier te begeleiden. Vanuit een stevige basis in ontwikkelingspsychologie, ontwikkelingstheorieën en leertheorieën leer je het gedrag en het leren van kleuters begrijpen en ondersteunen.

Het didactisch model fungeert als leidraad bij het ontwerpen van leeractiviteiten die aansluiten bij de beginsituatie van de kleuters. Je leert hoe je doelgerichte activiteiten opbouwt, vertrekkend vanuit eindtermen, ontwikkelingsdoelen en leerplandoelen, en hoe je deze vertaalt naar haalbare lesdoelen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je bouwt op gefundeerde wijze, ook met technologische en digitale middelen, een krachtig leeromgeving met actuele leerinhouden die gestoeld zijn op wetenschappelijke inzichten en je eigen praktijkgericht onderzoek.
Je kent de principes van een krachtige leeromgeving
Je past de principes van een krachtige leeromgeving toe
Je creëert, met oog voor gelijkenissen en verschillen, een ontwikkelingsgerichte en veilige speel-, leer- en leefomgeving voor elk individueel kind, binnen het kader van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
Je hebt kennis over de verschillen leertheorieën
Je benoemt de pijlers van een sterke klasorganisatie in een aangegeven casus
Je herkent hoe je via een efficiënte en effectieve klasorganisatie en klasmanagement de ontwikkeling van leerlingen stimuleert
Je bevordert executieve functies bij leerlingen
Je licht de structuur en achtergrond toe van eindtermen (sleutelcompetenties), leerplandoelen en ontwikkelingsdoelen van het Vlaamse onderwijs
Je benut (ver)zorgende activiteiten/overgangsmomenten om onderwijsdoelen na te streven
Je benoemt de basis van ontwikkelingspsychologie van (jonge) kinderen in functie van leren, observeren en evalueren
Je schetst de belangrijkste ontwikkelingstheorieën als referentiekader in functie van het begeleiden van individuele leerlingen in de klas
Je formuleert lesdoelen op basis van leerplannen, leerplandoelen, eindtermen/ontwikkelingsdoelen
Je schetst het didactisch model als vertrekpunt om een leeractiviteit vorm te geven
Je benoemt wat tot de algemene en specifieke beginsituatie behoort
Je illustreert verschillende didactische werkvormen
Je instrueert, coacht en evalueert groeigericht met het oog op fundamenteel leren en maakt het leerproces zichtbaar voor alle betrokkenen.
Je kent het belang en criteria van een heldere instructie om tot leren te komen
Je kent het belang en criteria van breed en groeigericht observeren
Je kent het belang en criteria van breed en groeigericht evalueren
Je formuleert initiatieven om leren zichtbaar te maken

Leerinhoud

- De krachtige leeromgeving
- Leertheorieën
- Eindtermen/ontwikkelingsdoelen, leerplandoelen
- Lesdoelen formuleren
- Het didactisch model
- De algemene en specifieke beginsituatie
- Didactische werkvormen
- Klasorganisatie
- Klasmanagement
- Executieve functies
- Ontwikkelingspsychologie in functie van observeren, leren en evalueren
- Breed en groeigericht observeren
- Breed en groeigericht evalueren
- Ontwikkelingstheorieën
- Instructie geven

Studiematerialen (lijst)

Kleuterleerkracht 2.0 – het naslagwerk voor kwaliteitsvol onderwijsVerplicht€ 34,99
  • Auteur: Dierckx, E. & Koelman, A.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges40,00 uren
Werktijd buiten de contacturen110,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Examen. De totale examentijd (120 minuten) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets (90 minuten) + 1/3de extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Examen. De totale examentijd (120 minuten) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets (90 minuten) + 1/3de extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.