Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
DWO - didactiek en pedagogiek A profiel A KO41756/3450/2526/1/56
Studiegids

DWO - didactiek en pedagogiek A profiel A KO

41756/3450/2526/1/56
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs
    Keuzeoptie:
    • 3de Bachelor: Professionele verruiming
    Keuzepakket:
    • Professionele verruiming
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Windelen Philippe
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel ontwikkel je essentiële didactische vaardigheden die onmisbaar zijn voor elke startende leraar. Je leert het belang van duidelijke instructies voor succesvol leren en je verwerft inzicht in hoe je breed en groeigericht observeert en evalueert. Je maakt kennis met verschillende leertheorieën en leert deze toepassen in praktijksituaties. Daarnaast verdiep je je in de basisprincipes van de ontwikkelingspsychologie, gericht op het ondersteunen van het leerproces bij (jonge) kinderen.

Je verkent hoe een sterke klasorganisatie en effectief klasmanagement bijdragen aan de ontwikkeling van leerlingen, en je leert deze principes toepassen aan de hand van concrete casussen. Je experimenteert met uiteenlopende didactische werkvormen en leert hoe je leren zichtbaar maakt in de klaspraktijk. Tot slot ontwikkel je initiatieven om de executieve functies van leerlingen te bevorderen, zoals plannen, organiseren en doelgericht werken.

Binnen dit traject bouw je verder op de expertise die je verworven hebt tijdens een eerder behaald educatief bachelordiploma. Je wordt uitgedaagd om onderzoekende vaardigheden in te zetten om de nieuwe onderwijscontext van kleuteronderwijs te verkennen, te analyseren en je eigen te maken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je creëert, met oog voor gelijkenissen en verschillen, een ontwikkelingsgerichte en veilige speel-, leer- en leefomgeving voor elk individueel kind, binnen het kader van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
Je hebt kennis over de verschillen leertheorieën
Je benoemt de pijlers van een sterke klasorganisatie in een aangegeven casus
Je herkent hoe je via een efficiënte en effectieve klasorganisatie en klasmanagement de ontwikkeling van leerlingen stimuleert
Je bevordert executieve functies bij leerlingen
Je benoemt de basis van ontwikkelingspsychologie van (jonge) kinderen in functie van leren, observeren en evalueren
Je illustreert verschillende didactische werkvormen
Je instrueert, coacht en evalueert groeigericht met het oog op fundamenteel leren en maakt het leerproces zichtbaar voor alle betrokkenen.
Je kent het belang en criteria van breed en groeigericht observeren
Je kent het belang en criteria van breed en groeigericht evalueren
Je formuleert initiatieven om leren zichtbaar te maken
Je kent het belang en criteria van een heldere instructie om tot leren te komen

Leerinhoud

Steeds specifiek voor de doelgroep:

- Leertheorieën
- Didactische werkvormen
- Klasorganisatie
- Klasmanagement
- Executieve functies
- Ontwikkelingspsychologie in functie van observeren, leren en evalueren
- Breed en groeigericht observeren
- Breed en groeigericht evalueren
- Ontwikkelingstheorieën
- Instructie geven

Studiematerialen (lijst)

Kleuterleerkracht 2.0 – het naslagwerk voor kwaliteitsvol onderwijsVerplicht€ 34,99
  • Auteur: Dierckx, E. & Koelman, A.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Mondeling examen. 20 minuten per student. In de voorbereidingstijd is 1/3de extra tijd voorzien voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Mondeling examen. 20 minuten per student. In de voorbereidingstijd is 1/3de extra tijd voorzien voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.