Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Professioneel ontwikkelen 1-2 profiel C41594/3450/2526/1/77
Studiegids

Professioneel ontwikkelen 1-2 profiel C

41594/3450/2526/1/77
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Le Maire Heidi
Andere co-titularis(sen): Currinckx Anneke, Hapers Sven, Landuyt Tim, Leyssens Sofie, Peeters Raïssa, Teugels Kurt, Van Der Weeën Wilmer
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 150,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel werk je aan je professionele ontwikkeling als leraar. Je leert stilstaan bij je eigen handelen aan de hand van verschillende reflectiemodellen. Zo leer je jouw professionele competenties beter kennen. Je bespreekt je leervragen/groeipunten met een kleine groep medestudenten. Waarom doe je wat je doet? Wat kan je al goed? Waarin wil je groeien? Je leert om haalbare, onderbouwde, en realistische acties te plannen om doelgericht en zelfgestuurd te groeien in het beroep van leraar.

In dit opleidingsonderdeel besteed je 2 studiepunten aan je eigen taalvaardigheid Nederlands.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je ontwikkelt een sterke professionele grondhouding via constructieve samenwerking met collega’s en externe partners en door kritische en ethische reflectie op je eigen onderwijspraktijk in de klas en op school.
Je reflecteert diepgaand, onder begeleiding, op basis van een reflectiemodel
Je gaat constructieve dialogen aan om de eigen professionele groei te ontdekken
Je plant en organiseert efficiënt je professionele taken, zowel autonoom als in team, definieert je professionaliseringsnoden en ontwikkelt je probleemoplossende vaardigheden en je innovatieve denk- en redeneervermogen.
Je bepaalt de eigen beginsituatie en kan dit staven/onderbouwen
Je destilleert feedback vanuit verschillende bronnen (WPL, intervisie, ...) tot persoonlijke groeipunten
Je formuleert eigen gedachten helder en nauwkeurig
Je zet executieve functies in om professionele taken efficiënt te plannen en te organiseren
Je zet met zorg voor jezelf en anderen doelgerichte, onderbouwde acties op om de kwaliteit van je pedagogisch en didactisch handelen continu te verbeteren met aandacht voor je eigen professionalisering
Je formuleert realistische alternatieven die het handelen/denken kunnen bijsturen
Je stelt een plan op voor de eigen professionele ontwikkeling
Je voert realistische alternatieven uit die het handelen/denken bijsturen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen126,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00Als je verplicht bent om het remediëringstraject na de starttoets te volgen, is het bewijs dat je dit inderdaad hebt afgerond een voorwaarde om te kunnen deelnemen aan de evaluatie.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Als je verplicht bent om het remediëringstraject na de starttoets te volgen, is het bewijs dat je dit inderdaad hebt afgerond een voorwaarde om te kunnen deelnemen aan de evaluatie.