Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Management1794/3525/2526/1/84
Studiegids

Management

1794/3525/2526/1/84
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 3
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de elektromechanica als Management_U
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Titularis: Geubels Rudi
Andere co-titularis(sen): Vanbrabant Bart, Verhulst Peter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Deel Ondernemerschap

Je leert in dit opleidingsonderdeel meer over de concrete werking van bedrijven en je zal instaat zijn om in te zien of ondernemen iets voor jou is.

De 10 geboden van het ondernemerschap, starten als zelfstandige, een financieel/business plan opstellen..... het komt allemaal aan bod om je wegwijs te maken in de ondernemerswereld en je ondernemingszin aan te wakkeren.

Naast een aantal macro-economische aspecten (arbeidsverdeling, globalisering, beroepsethiek) wordt ingezoomd op structuren om een (productie-)bedrijf efficiënt te organiseren.

Een bedrijf kan slechts aangestuurd worden door competente teams van medewerkers. Een aantal modellen van gedragstypologie, leiderschap en aspecten van strategisch management komen hierbij aan bod. Verder leer je ook hoe de ideale mix van een productieproces kan georganiseerd worden om een maximale opbrengst te bekomen. Hierbij kijken we ook naar kwaliteitsmodellen, productieprocessen, lean production,...

Ook financiële aspecten en kwaliteitssystemen voor de bedrijfsvoering komen aan bod. Balansanalyse en investeringsbeslissingen worden uitvoerig behandeld waardoor de student in staat moet zijn om de financiële gezondheid van een bedrijf te kunnen inschatten.



Deel Statistiek

Aan de hand van boeiend cijfermateriaal leer je goede tabellen en grafieken opstellen. Je komt te weten dat er verschillende soorten gemiddelden bestaan, ervaart wat nu juist 'spreiding' is en leert ook om na te gaan of er een verband is tussen twee gegevens (b.v. de buitentemperatuur in juni en je examenresultaten). Je leert hoe je op een gefundeerde wijze uitspraken kunt doen over de 'kwaliteit' van je producten, wanneer je technische installatie of machine gaat uitvallen tgv een storing ... enz. Je leert op een praktische wijze het nut van statistiek gebruiken in je technische beroepscontext.

OLR-Leerdoelen (lijst)

EM01: Vakkennis
De student kan reflexief zijn/haar toekomstige werkopdrachten beschrijven/inschatten tegen het licht van (invloeden van) een internationale en interculturele samengestelde bedrijfscontext.
EM03: Kwaliteit en maatschappij
De student kan het verband opsommen/beschrijven tussen de verschillende onderdelen/afdelingen in een bedrijf (incl. de relatie met de omgeving).
De student kan op een reflexieve manier zijn/haar toekomstige rol als professional (ethiek) binnen een gegeven organisatie voorspellen.
EM04: Analyseren en onderbouwen
De student kan de basis statistische begrippen begrijpend verklaren en berekenen aan de hand van een gegeven dataset/tabel.
De student kan het praktisch gebruik van gangbare wiskundige statistische modellen in de industrie formuleren/verklaren en uitleggen via voorbeelden.
De student kan op praktische (technische) industriƫle processen wiskundige statistische berekeningsmodellen loslaten om keuzes/selecties of 'eenvoudig' onderzoek te doen.
De student kan statistische rekenmethoden (SPC, Gauss, capability, betrouwbaarheid, waarschijnlijkheid) toepassingsgericht inschatten met betrekking tot hun toepassingsnut.
De student kan verdelingen lezen, begrijpend verklaren en er, na analyse, oplossingsgerichte informatie uit afleiden.
EM08: Plannen en ondernemen
De student kan belangrijke operationele optimalisatietechnieken toepassen binnen een gegeven bedrijfscontext.
De student kan het verschil tussen financiƫle en operationele resultaten beschrijven.
De student kan zich een helder beeld vormen van de werking en bedrijfsvoering van een onderneming door diverse methodes te benoemen en de verschillen te verklaren.
De student kan zich een helder beeld vormen van wat nodig is om een bedrijf op te starten en de ondernemingszin van de student wordt geprikkeld tijdens de lessen en eventuele sessies gegeven door externen.

Leerinhoud

Deel Ondernemerschap: 

  • Omgevingsfactoren en organisaties (arbeid, globalisering, beroepsethiek, normen en waarden, competente organisatievormen, veiligheid)
  • Management en leiderschap (leerproces, leiderschap, motivering van medewerkers, strategisch management van organisaties)
  • Starten als ondernemer of als zelfstandige
  • Business plan, financieel plan
  • Alternatieve financiering
  • Productieprocessen en bedrijfsplanning (stuk-, serie- en celproductievomen, bedrijfsplanning, lean production technieken)
  • Systeembeschikbaarheid en risicobeheer (onderhoud, MTBF, OEE, Product Lifecycle Management, KPI's, risicoanalyses, SLA)
  • Kwaliteitsmodellen (EFQM, ISO9000, QS9000, ISO14001)
  • Balansanalyse, resultatenrekening
  • Liquiditeits-/solvabilteitsratio's, rendement van een onderneming
  • Investeringsanalyse voor een onderneming
  • Enkele inspirerende sessies om de ondernemingszin aan te wakkeren

Deel Statistiek: 

  • Inleiding in de statistiek (mediaan, modus, gemiddelde, regressie en correlatie)
  • Inleiding tot SPC, Gauss-model, Capability, betrouwbaarheidsinterval
  • Analyse van de levensduur van industriële systemen met behulp van de Weibull verdeling
  • Introductie "machine learning"

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Algemeen: Het cursusmateriaal wordt via de online leeromgeving ter beschikking gesteld.  
  • Deel Ondernemerschap: Handboek 'Economie, wat doe je ermee?' - Karolien Van Riel - Owl Press - 2de editie (enkel aan te kopen bij het vak Economie)
  • Deel Statistiek: AP-cursus 'Statistiek', departement IO - PBA Elektromechanica

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges44,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitale evaluaties / 50% Statistiek en 50% Ondernemerschap
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitale evaluaties / 50% Statistiek en 50% Ondernemerschap

Toetsing (tekst)

Inclusieve maatregel extra examentijd

  • Voor alle schriftelijke en digitale ‘kennis- en inzichtstoetsen’ en ‘vaardigheidstoetsen’ binnen en buiten de examenreeks geldt dat de totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/4e extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. Meer info is terug te vinden via de online leeromgeving bij de examenrichtlijnen.