Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
Rooted in Research: MaxLab41506/3443/2526/1/44
Studiegids

Rooted in Research: MaxLab

41506/3443/2526/1/44
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • aan opleidingsonderdelen naar keuze
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Keuzepakket:
    • Elective courses
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de beeldende kunsten als Rooted in Research: ArchiVolt
  • Bachelor in de beeldende kunsten als Rooted in Research: Art & Ecology
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Timmerman Kristof
Andere co-titularis(sen): Bovyn Guy
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In Rooted in Research ga je aan de slag met artistiek onderzoek in een interdisciplinaire context. Je werkt samen met studenten uit andere disciplines, deelt ideeën, reflecteert samen en leert vanuit verschillende perspectieven kijken. Een kunstenaar-onderzoeker begeleidt het proces en laat je kennismaken met de wereld van artistiek onderzoek. Zo scherp je niet alleen je blik, maar ook je manier van denken, praten en samenwerken als kunstenaar. Je ontwikkelt een onderzoekende houding binnen de veilige en reflectieve leeromgeving in de Academie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA4 - Een kritische en onderzoekende houding ontwikkelen en aanscherpen ten opzichte van ontwerpen en/of realisaties die voortkomen uit beeldende experimenten en onderzoek, emotie en intuïtie.
Je maakt kennis met de praktijk van artistiek onderzoek en je verkent hoe onderzoek en artistieke creatie elkaar kunnen versterken.
Je reflecteert kritisch op je eigen werkproces en op het werk van medestudenten, met aandacht voor inhoudelijke onderbouwing en context.
Je luistert actief naar anderen, gaat constructief in dialoog en verwerkt feedback op een kritische en reflectieve manier.
BA6 - Het karakteristieke van persoonlijke ontwerpen en/of realisaties vatten en op geëigende wijze communiceren.
Je formuleert en communiceert je ideeën helder, zowel mondeling als visueel.
Je brengt je eigen artistieke visie en expertise in een interdisciplinaire context, en je staat open voor andere perspectieven en praktijken.
BA7 - Het eigen artistieke project kunnen organiseren in samenspraak met anderen. 
Je ontwikkelt een open houding ten aanzien van samenwerking en durft je positie als maker ter discussie te stellen.
Je werkt (samen) aan het ontwikkelen, plannen en eventueel realiseren van een artistiek concept dat vertrekt vanuit onderzoekende vragen.

Leerinhoud

Rooted in Research by MaxLab: Immersive Storytelling

 Digitale technologie biedt kunstenaars ongeziene mogelijkheden om meeslepende ervaringen te creëren die het publiek volledig onderdompelen. In Immersive Storytelling leer je hoe je zo’n narratief opbouwt, waarbij artistiek inzicht wordt gecombineerd met technologische ondersteuning.

Omdat digitale kunstpraktijken vaak complexe vaardigheden vereisen, en kunstenaars in de praktijk hiervoor vaak technische expertise inroepen, werk je ook voor deze cursus samen in interdisciplinaire teams met studenten uit andere opleidingen, ook buiten de kunsten. Tijdens wekelijkse workshops ontwikkel je een artistiek digitaal project van concept tot prototype, en creëer je samen een immersieve ervaring. Je draagt inhoudelijk bij vanuit je eigen expertise en maakt gebruik van professionele tools in het Immersive Lab en het MixLab, zoals een green key-studio, motion capture en 3D-scanning. Technologische voorkennis is niet vereist – een oprechte interesse in het medium volstaat.

Je verdiept je in de kern van immersive storytelling: definities, terminologie, het begrip immersie en de manieren waarop je dit in een verhaal kunt integreren. Je krijgt technieken en tools aangereikt rond storytelling, narratieve structuren en ontwerpstrategieën. Via inspirerende cases onderzoek je toepassingen van immersive storytelling binnen de kunsten en in een sociale context. Daarnaast leer je hoe je de workflow van een digitaal project efficiënt kunt plannen, opvolgen en kritisch evalueren, met oog voor artistieke kwaliteit.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren26,00 uren
Werktijd buiten de contacturen49,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht50,00Je presenteert het resultaat van de projectopdracht.
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00De workshops vinden plaats elke maandag van 13-15u (sem1). Consistente aanwezigheid en actieve participatie zijn een voorwaarde.

Toetsing (tekst)

De eindscore wordt bepaald door 50% actieve deelname en 50% presentatie van de opdracht en verworven inzichten.


Permanente evaluatie met verplichte aanwezigheid (50%)

De leerdoelen en format van dit vak vereisen een regelmatige aanwezigheid en actieve deelname. Indien je om gegronde redenen niet aanwezig kan zijn, dan verwittig je op voorhand de docent via mail. Er geldt een verplichte aanwezigheid bij alle eventuele gastsessies (op voorhand aangekondigd) en bij alle externe activiteiten (vb; bedrijfsbezoeken, opleidingen, …) in het kader van dit vak.

Er is geen mogelijkheid tot herkansing voor dit onderdeel van de evaluatie.


Projectopdracht met presentatie (50%)

Het laattijdig indienen van de projectopdracht of het niet aanwezig zijn op de projectverdediging resulteert in een 0/20 voor de projectopdracht. 

De datum van de projectverdediging wordt ruim op voorhand meegedeeld.

Mis je omwille van medische redenen of overmacht de presentatie, dan kan je die inhalen onder de hierna volgende voorwaarden:
- Je registreert je afwezigheid op het deelexamen (presentatie) in iBaMaFlex ten laatste op de dag van het deelexamen (presentatie) via de module ‘mijn afwezigheden’ met als reden ‘aanvraag inhaalmoment’ én je brengt de betrokken lector via mail op de hoogte.
- Je bewijst de reden van je afwezigheid op een deelexamen(presentatie) waarvoor je een inhaalexamen wil aanvragen met een geldig medisch attest, zoals omschreven onder begripsbepaling of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie.
- Je neemt zelf het initiatief om binnen de 2 kalenderdagen na de gemiste dag met de lector deze presentatie in te plannen.

De betrokken lector beslist of je aan de voorwaarden voldoet en of een inhaalsessie om organisatorische redenen nog kan ingehaald worden.