Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
Rooted in Research: Art & Ecology41505/3443/2526/1/10
Studiegids

Rooted in Research: Art & Ecology

41505/3443/2526/1/10
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • aan opleidingsonderdelen naar keuze
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Keuzepakket:
    • Elective courses
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de beeldende kunsten als Rooted in Research: ArchiVolt
  • Bachelor in de beeldende kunsten als Rooted in Research: MaxLab
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Clercq Eline
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In Rooted in Research ga je aan de slag met artistiek onderzoek in een interdisciplinaire context. Je werkt samen met studenten uit andere disciplines, deelt ideeën, reflecteert samen en leert vanuit verschillende perspectieven kijken. Een kunstenaar-onderzoeker begeleidt het proces en laat je kennismaken met de wereld van artistiek onderzoek. Zo scherp je niet alleen je blik, maar ook je manier van denken, praten en samenwerken als kunstenaar. Je ontwikkelt een onderzoekende houding binnen de veilige en reflectieve leeromgeving in de Academie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA4 - Een kritische en onderzoekende houding ontwikkelen en aanscherpen ten opzichte van ontwerpen en/of realisaties die voortkomen uit beeldende experimenten en onderzoek, emotie en intuïtie.
Je maakt kennis met de praktijk van artistiek onderzoek en je verkent hoe onderzoek en artistieke creatie elkaar kunnen versterken.
Je reflecteert kritisch op je eigen werkproces en op het werk van medestudenten, met aandacht voor inhoudelijke onderbouwing en context.
Je luistert actief naar anderen, gaat constructief in dialoog en verwerkt feedback op een kritische en reflectieve manier.
BA6 - Het karakteristieke van persoonlijke ontwerpen en/of realisaties vatten en op geëigende wijze communiceren.
Je formuleert en communiceert je ideeën helder, zowel mondeling als visueel.
Je brengt je eigen artistieke visie en expertise in een interdisciplinaire context, en je staat open voor andere perspectieven en praktijken.
BA7 - Het eigen artistieke project kunnen organiseren in samenspraak met anderen. 
Je ontwikkelt een open houding ten aanzien van samenwerking en durft je positie als maker ter discussie te stellen.
Je werkt (samen) aan het ontwikkelen, plannen en eventueel realiseren van een artistiek concept dat vertrekt vanuit onderzoekende vragen.

Leerinhoud

Rooted in Research by Art & Ecology: Natuurstudies

We trekken eropuit in de natuurreservaten rond Antwerpen, bezoeken de botanische Plantentuin in Meise en gaan op pad met een gids van Natuurpunt. In deze editie van Rooted in Research by Art & Ecology draag je actief bij aan het pionierswerk van de Academie als plek van zorg en betrokkenheid bij de natuur. Samen werken we aan de transformatie van de Academietuin tot een gedeelde ruimte voor ecologisch herstel.

Dankzij het nieuwe Ecolab kunnen we de tuin diepgaander bestuderen — als een levend ecosysteem van planten, bodem, water, schimmels en biodiversiteit. We creëren een veilige plek voor de natuur, waarin ook de mens zich welkom voelt. De tuin fungeert bovendien als toegangspoort tot grotere thema’s zoals dekolonisatie, klimaatverandering en artistiek engagement.

Deze praktijkervaringen worden aangevuld met theoretische verdieping in ecologie. Tijdens de sessies lezen we teksten over natuur- en landethiek, antropologie, touwfiguren en meer. Kunstenaars kunnen hier nieuwe inspiratie vinden, hun blik verruimen en hun stem inzetten voor de bescherming van de natuur.

We lezen samen uit deze boeken:

  • Laurie Cluitmans (ed.), On The Necessity Of Gardening - An Abc Of Art, Botany And Cultivation, Valiz, Amsterdam, 2021.
  • Donna J. Haraway, Staying with the Trouble. Making Kin in the Chthulucene, Duke University Press, Durham, 2016.
  • Ursula Le Guin, The Carrier Bag Theory of Ficiton, Ignota Books, United Kingdom, 2020.
  • Aldo Leopold, A Sand County almanac : and Sketches here and there, Oxford University Press, London, 1969
  • Anna Tsing, The Mushroom at the End of the World. On the Possibility of Life in Capitalist Ruins, Princeton University Press, Princeton, 2015.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Je hoeft zelf geen cursusmateriaal aan te schaffen. De lesgever voorziet een reader.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren26,00 uren
Werktijd buiten de contacturen49,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks50,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00Consistente aanwezigheid en actieve participatie zijn een voorwaarde.

Toetsing (tekst)

De eindscore wordt bepaald door 50% actieve deelname en 50% eindreflectie en presentatie van verworven inzichten.

50% actieve deelname:
De leerdoelen en format van dit vak vereisen een regelmatige aanwezigheid en actieve deelname. Indien je om gegronde redenen niet aanwezig kan zijn, dan verwittig je op voorhand de docent via mail. Er is geen mogelijkheid tot herkansing voor dit onderdeel van de evaluatie.

50% eindreflectie:
De evaluatie vindt plaats via een gesprek waarin studenten het werk in de tuin bespreken en de opgedane kennis over ecologie een betekenisvolle verbinding geven met hun artistieke praktijk; wat kan zijn als inspiratie, als activisme, materiaalkeuze en omgevingsbeleving maar evengoed als ontspanning en gezondheid. Je slaagt voor de evaluatie wanneer je een ecologisch relevante verantwoording kan geven voor de verworven verbinding tussen kunst en ecologie. Een samenvatting van deze dialoog wordt opgeschreven in een evaluatieformulier.